تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
امام باقر(ع) - ضمن یک حدیث طولانى - میفرماید: «مهدى(ع) وارد کوفه میشود و در آن، سه پرچم (سه گروه) با هم زد و خورد دارند، ولى اوضاع برایش سامان مییابد و وارد [مسجد کوفه] میشود، بر منبر میرود و سخنرانى میکند؛ مردم چنان میگریند که نمیفهمند چه میفرماید، و این، همان سخن پیامبر خدا(ص) است که: "گویى [سید] حسنى و حسینى را میبینم که هر دو، زمام آنرا میکشند، و [در نهایت] آنرا به [سید] حسینى تسلیم میکند و مردم با او بیعت میکنند". و زمانی که جمعه دوم میشود، مردم میگویند: اى فرزند پیامبر خدا! نماز پشت سر تو، مانند نماز پشت سر پیامبر خدا(ص) است و مسجد، گنجایش ما را ندارد. او میفرماید: من [جایى] را برایتان میجویم و به سوى نجف میرود و مسجدى را نقشهریزى میکند که هزار درب دارد و گنجایش آن مردم را دارد و همه درها به هم متصل و محکم شدهاند، کسى را روانه میکند تا پشت قبر حسین(ع) جوى آبى حفر کند تا آبش را به دو بناى بزرگ نزدیک نجف بیاورد و در انتها به نجف بریزد و بر دهانه آن، پلها و آسیابهایى در راه میسازد. زنى از اهل کوفه را میبینم که زنبیل گندمى روى سر نهاده میرود که آنرا در کربلا آرد کند».[1]شیخ طوسی سند این روایت را اینگونه ذکر کرده است: «أبو محمد المحمدی عن محمد بن علی بن الفضل عن أبیه عن محمد بن إبراهیم بن مالک عن إبراهیم بن بُنان الخَثعَمی عن أحمد بن یحیى بن المُعتَمِر عن عمرو بن ثابت عن أبیه عن أبی جعفر(ع)». در این سند برخی از راویان، مانند «إبراهیم بن بنان خثعمی» مجهول میباشند و ذکری از آنها در منابع رجالی وجود ندارد.این روایت با تفاوتهایی از شیخ مفید نیز نقل شده[2] که به صورت مرسل بوده و در آن تنها یک راوی به نام عمرو بن شمر وجود دارد که ضعیف میباشد.[3] برخی از منابع متقدم پس از شیخ مفید و شیخ طوسی نیز این روایت را بدون استناد به این دو بزرگوار نقل کردهاند.[4]اما صرف نظر از سند، درباره محتوای این روایت باید گفت:این روایت، به جهت محتوایی، اشکال خاصی ندارد؛ زیرا پیرامون ساختن مساجد بزرگ در زمان امام زمان(عج)، روایات دیگری نیز وجود دارد.[5] همچنین مثال زدن به زنی که پیاده و در مسیری طولانی گندم برای آرد میبرد، در مرحله اول، میتوان آنرا کنایهای از برقراری امنیت کامل در آن زمان دانست که بسیاری از روایات این مطلب را تأیید میکند.[6] بهعلاوه؛ در مرحله بعدی میتوان معنای ظاهری آنرا نیز با توجیهاتی محتمل دانست؛ زیرا استفاده از انرژی تجدیدپذیر، لزوم ترویج ورزش برای حفظ سلامتی، برتری در اختیار داشتن غذا و آرد تازه و .... از اموری هستند که میتوانند توجیهگر محتوای این روایت باشند. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.