تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
دموکراسی شیوهای است برای اداره جامعه. احترام به رأی اکثریت و آزادیهای فردی و مدنی و... از ویژگیهای بارز آن است.اگرچه تلازمی بین اکثریت و حقانیت نیست، اما اکثریت میتواند فعلیت بخش باشد، یا با مقبولیت خود زمینهساز تحقق حکومتی گردد. از دیدگاه اسلام، تا مردم و اکثریت، حکومتی را نپذیرند عملا زمینههای تحقق حکومت فراهم نیست.از دیدگاه اسلام مردم حق تعیین سرنوشت خود را دارند و در پرتو حکومت اسلامی از آزادیهای فردی و اجتماعی بهره میبرند.البته اسلام بعضی از مولفههای دموکراسی به مفهوم غربی آنرا نمیپذیرد. در اسلام رأی اکثریت اگر با کرامت انسانی در تضاد باشد، از اعتبار برخوردار نیست و مشروعیت ندارد، اما مؤلفههای دیگر دموکراسی به مراتب بهتر و زیباتر در اسلام مندرج است. به عبارت دیگر، دین و دموکراسی نه تباین تام دارند نه توافق تام، در واقع آنچه اسلام میپذیرد دموکراسی دینی است.نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از مصادیق روشن تعامل اسلام و دموکراسی است. امام خمینی در مقام یک مرجع دینی و فقیه جامع الشرایط با پایهگذاری جمهوری اسلامی در ایران ثابت کرد که اسلام و دموکراسی نه تنها هیچ تباین و تضادی با هم ندارند، بلکه این دو قابل جمع و تعاملاند و اسلام دموکراتیکترین شیوه را برای اداره جامعه با تکیه بر آرای مردم دارد. و مؤید این معنا آیاتی است که درباره مشورت پیامبر(ص) با مردم و مشارکت دادن آنان در مسائل سیاسی - اجتماعی و بهرهگیری از نظریات آنان،[1] و آزادی عقیده و بیان،[2] نازل شده است. و بر این معنا روایات، تاریخ و سیره معصومان(ع) هم گویا است.[3] .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.