تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
مقصود فیلسوفان از اینکه شرّ عدم است، اوّلاً: به لحاظ دقت فلسفی و عقلی است،[1] نه به لحاظ شرعی، عرفی و اجتماعی؛ زیرا «شر» از جهت عرفی، اخلاقی و اجتماعی دارای آثاری است و از این رو در موضوع آثار اخلاقی و اجتماعی شرّ مورد گفتگو قرار گرفته است.[2]ثانیاً: منظور فیلسوفان در عدم بودن شر، «عدم مطلق» و عدم صرف نیست، بلکه مقصودشان به نوعی «عدم مضاف» است؛ مثلاً: دروغ نسبت به سخن نگفتن، «عدم مضاف» است؛ زیرا دروغ سخنی است که مطابق با واقع نیست. بنابراین دروغ و سخن نگفتن یکسان نیست؛ از اینرو دروغ از نظر شرع و عرف دارای احکام و آثاری است که سخن نگفتن آن آثار و احکام را ندارد. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.