جوهر و عرض / کلیات /

تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

نماز یکی از افعال انسان و عرض است، در حالی‌که انسان جوهر است، پس چطور عرض می‌تواند جوهر را به کمال برساند. به عبارت دیگر، فعل چطور می‌تواند فاعل را به کمال برساند؟


اعمال و افعالی که انسان انجام می‌دهد، دارای دو بعد ظاهری و باطنی است. به بیان دیگر، دارای دو بعد ملکی(ناسوتی، دنیایی) و بعد ملکوتی است.هر چند بعد و صورت ظاهری اعمال‏ و افعال در دنیا حرکت است؛ و حرکت عرض، گذرا و متصرم است و دوام ندارد، ولی همین حرکات و اعراض دارای باطن و ملکوت هستند؛ از نظر باطن و ملکوت، یا نورند یا ظلمت؛ یا نعمت و خوشی هستند یا عذاب و ناراحتی. به این جهت از همین عرض‌ها در سر و باطن انسان‏ اخلاق ثابتى به نام ملکات ساخته مى‌شود که حقیقت و هویت انسان و قدر و ارزش او همان حقائق و همان ملکات او است؛ از این‌رو از نظر اندیشمندان الهی علم و عمل جوهرند؛ نه عرض.[1] .

اسلام کوئست

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/23



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image