تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
شرح حدیث:رزق حلال و درآمد مشروع، نعمتی الهی است و در راه آن هر چه رنج و سختی تحمّل شود، می ارزد.حرام خواری، بر افکار و اخلاق و رفتار انسان و نسل او تأثیر منفی می گذارد و در آخرت هم مؤاخذه الهی را در پی دارد.آنان که از راه خلاف، به پول و ثروت می رسند، بازنده اند، هر چند خود را خوشبخت پندارند؛ چون در حلال و حرام دنیا حساب و عقاب است و باید جوابگو بود.حضرت رسول(ص) فرمود: هر کس لقمه ای حرام بخورد، تا چهل روز نماز او قبول نمی شود.(2) و فرمود:خداوند، جسد و بدنی را که از حرام تغذیه کرده باشد، بر بهشت حرام نموده است.(3)کسی که به اندازه حقوق و دستمزدی که می گیرد، کار نکند، یا کارمندی که از کار بدزدد، یا پیمان کاری که تخلّف و سوء استفاده کند، یا فروشنده ای که سر مشتری کلاه بگذارد و به او نیرنگ زند، گناه کرده و ثروتی که از این راه به دست می آید و صرف زندگی می شود، مصداق «حرام خواری» است.مسلمان متعهد، برای آن که زندگی اش چراگاه شیطان نشود،(4) باید نسبت به حلال و حرام بودن درآمدهایش حساسیت و دقت داشته باشد.مال حرام، خیر و برکت ندارد.پی نوشت: 1. مسند الامام الکاظم(ع)، ج2، ص3792. متقی هندی، کنز العمّال، حدیث9266.3. متقی هندی، کنز العمّال، حدیث9261.4. برای این تعبیر ر.ک: امام سجاد(ع)، صحیفه سجادیه، دعای مکارم الاخلاق.منبع: حکمت های کاظمی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام کاظم علیه السلام)، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول (1390) .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.