مستحبات افطار-افطار با حلوا /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

روایات استحباب افطار با حلوا و آب (وسایل الشیعه، ج۱۰، ص ۱۵۶) را تحلیل کنید.


روایات متعددی در مورد افطار کردن با آب و حلوا یا خرما یا کشمش و امثال آن وجود دارد که پرسشگر محترم آدرس آن را نیز در پرسش خود ذکر نمودند. در همین روایات حکمتهایی نیز در مورد آن ذکر شده که در ذیل تذکر می دهیمافطار با حلوا:افطار با شیرینی مانند انگور خرما کشمش و حلوا از جمله مواردی است که در روایت متعدد به آن تصریح شده است و علم تجربی نیز امروزه به بعضی از حکمتهای آن اشاره دارد . به عنوان مثال علم تجربی ثابت می کند که بهترین چیز برای شروع افطار بعد از مدت زمانی که معده خالی است همین شیرینی های طبیعی است چرا که تبدیل شدن قند موجود در این گونه شیرینی ها به گلوکز که اصلی ترین ماده مصرفی سلولهای بدن است بسیار اسان بوده ، زود هضم می شود ، خستگی را رفع می کند و نشاط آور است و در عین حال قند موجود در آن به چربی یا مواد مسموم کننده تبدیل نمی شود ضمن آنکه غذایی سبک بوده و به دستگاه گوارش نیز که ممکن است دچار ضعف شده باشد لطمه ای وارد نمی کند.البته ذکر این نکته نیز ضروری است که حلوای مذکور در احادیث از قندهای طبیعی مانند شیره خرما و انگور یا عسل درست می شده چون قند و شکر مصنوعی در آن زمان وجود نداشته است لذا استحباب خورد حلوا برای افطار در مورد حلوا با شیرینی طبیعی است. افطار با آب:کم شدن آب بدن در زمان روزه به خودی خود مقتضی جبران آن در زمان افطار است.در مورد افطار با اب نیز علاوه بر یافته های علوم تجربی مواردی نیز در روایات اشاره شده است.در زمان روزه شکم خالی بوده و معمولا اسیدهایی درمعده جمع می شود که موجب بدبویی معده و دهان و ضرر به دستگاه گوارش می شود از طرفی آب در عین آنکه خاصیت شستشویی دارد در معده نمی ماند و وارد روده می شود یعنی در زمان افطار با نوشیدن آب اسیدهای مضر جمع شده در معده شسته می شود و وارد دستگاههای تخلیه سموم (روده ها و بعد کلیه و مثانه) می گردد لذا در روایت آمده که شروع به آب برای افطار سبب تنقیه معده است از طرفی بوی بد ناشی از تجمع اسید ها و مواد مضر دیگر نیز مرتفع می گردد(یطیب النکهه و الفم) علاوه بر این در روایات قوت نور چشم و بینایی و تسکین رگها و عروق و دفع سموم نیز ذکر شده است که مویداتی نیز در علوم تجربی حاکی از آن است. برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به کتاب:اولین دانشگاه و آخرین پیامبر ج 7 و ج3وسائل الشیعة، ج 10، ص: 158 روایتهای 13102و 13104و 13105 .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image