تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
جایگاه نظم در آفرینش جهان و ارتباط موجودات با همدیگر خصوصاً آسمانها و زمین و گردش شب و روز آشکار است، جهان تکوین صفحاتی منظم از اراده الهی است. هماهنگی در نظام تکوین وجود نظم را در نظام تشریع ضروری میسازد. با اندک دقتی در دستورات دین این هماهنگی جلوهگر میشود که نظم در عبادات (مثل نمازها) از جمله آنهاست.
امام علی علیه السّلام در آخرین لحظات حیات خود در وصیتی دلسوزانه همه را به نظم در امور فرا میخواند. آیات الهی قرآن که به صورت مکتوب فراروی بشریت نهاده شده، از این قاعده همگانی، یعنی (نظم پذیری) مستثنی نیستند. لذا خدای سبحان دستور به تلاوت قرآن به صورت ترتیل میدهد: (و رتّل القرآن ترتیلاً[1]) یعنی کلمات قرآن را منظم، منسجم و هماهنگ بخوان. بدون اینکه حرفهای آن مبهم باشد. یا اینکه بین کلمات فاصله بیندازی تا آنها را از انتظام و انسجام بازداشته و جدا کند. باید نظم ظاهریش مانند: انتظام معنوی آن محفوظ بماند.[2]
برای بیان این نظم در تلاوت از واژه ترتیل استفاده میشود، زیرا واژه ترتیل از ماده رَتَل (بر وزن قمر) به معنی منظم بودن و مرتب بودن است. لذا کسی که دندانهایش خوب و منظم و مرتب باشد، عرب به او (رَتَل الاسنان) میگوید. از این جهت ترتیل به معنی پی در پی آوردن سخنان یا آیات روی نظام و حساب میباشد. لذا آیات قرآن گر چه با فاصله و در مدت 23 سال نازل شده، امّا این نزول تدریجی نیز روی نظم و حساب و برنامه بوده، به گونهای که در افکار رسوخ کند و دلها را مجذوب خود سازد.
در تفسیر مجمع البیان از پیامبر نقل شده که به ابن عباس فرمود: (اذا قرأت القرآنَ فرتّله ترتیلاً) هنگامی که قرآن می خوانی آن را با ترتیل بخوان، ابن عباس میگوید پرسیدم ترتیل چیست؟ پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلم فرمود: (بینه تبییناً و لا تنثره نثر الدغل (الرمل) و لا تهذه هذا الشعر قفوا عند عجائبه و حرکّوا به القلوب و لا یکوننّ همّ احدکم آخر السورة: حروف و کلمات آن را کاملاً روشن ادا کن، نه همچون خرمای خشکیده (یا ذرات شن) آن را پراکنده کن، نه آن را همچون شعر پشت سر هم بخوان، به هنگام برخورد با عجائب قرآن توقف کنید و بیندیشید و دلها را با آن تکان دهید و هرگز نباید همت شما این باشد که به سرعت سوره را به پایان رسانید.[3])
بنابراین همانگونه که قرآن منظم نازل شده، باید منظم تلاوت شود و این نظم در تلاوت از تلاوت به صورت ترتیل استفاده میشود. خداوند به ما توفیق تلاوت با تدبر به صورت ترتیل و عمل به دستورات این کتاب حیات بخش آسمانی را عطا فرماید.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، ج 15.
2. تفسیر موضوعی قرآن کریم، آیت الله جوادی آملی، ج 9.
3. تفسیر موضوعی قرآن کریم، آیت الله جوادی آملی، ج 1.
4. پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن، دکتر نقی پور فرد.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . مزمل/8.
[2] . ر.ک: جوادی آملی، عبدالله، تفسیر موضوعی قرآن کریم، قم، مرکز نشر اسراء، 1379، ج9، ص297.
[3] . ر.ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1377، ص83 و 84، ج15. .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.