فراماسونری /

تخمین زمان مطالعه: 11 دقیقه

فراماسونری چیست؟ چند کتاب در این موضوع معرفی نمایید.


فراماسونرى {L= (Freemasonry) =L} سازمانى صهیونیستى و نیمه مخفى است . در لغت ماسون {L= (mason) =L} به معناى بنّا و فراماسون {L= (Freemason) =L} بنّاى آزاد است . و در اصطلاح کسى که عضو سازمان فراماسونرى است ، ماسون یا فراماسون نامیده مى شود . و ساختمانى که مرکز فعالیت ماسونهاست لژ نام دارد . ماسونرى جمعیتى کاملاً سرّى و داراى تشکیلات منظم جهانى است که بر ارکان دولت هاى جهان و اکثر وجوه زندگى سیاسى ، اقتصادى و فرهنگى جوامع ، سلطه یافته است . تشکیلات فراماسونرى آنگونه که در انگلستان و پس از آن در فرانسه و آلمان و آمریکا در قرن هجدهم و پس از آن پدید آمد .( ر. ک : فرهنگ علوم سیاسى ، على آقا بخشى و مینو افشارى راد ، تهران : چاپار ، 1383 ، ص 257) به سازمان مخوف ، پیچیده و بسیار ذى‌نفوذى مبدل شد که که از طریق اعمال نفوذهاى مخفیانه ، خواست‌ها ، اراده و منافع لایه‌هاى مختلف طبقات سرمایه دار عصر جدید را پیش مى‌برد . (ر. ک : محمد خاتمى ، فراماسونرى ، تهران : کتاب صبح ، 1380 ، صص 13 ) این سازمان اسرار آمیز با تشکیل لژهاى (کلاس یا پایگاههاى فراماسونرى) متعدد در جذب نخبگان و دولتمردان کشورهاى مختلف و پرورش فکرى آنها اقدام مى نماید و با استفاده از نفوذ آنها در ارکان اجتماعى و حکومتى ، پنجه‌هاى قدرت و نفوذ خود را در حاکمیت کشورها فرو برده واستعمار را در نیل به اهدافش یارى مى نماید . فراماسونرى و صهیونیسم فراماسونرى داراى پیوندهاى نزدیک با صهیونیسم و در واقع بازوى سازمانى سرمایه سالارى یهودى جهانى است که با استفاده از شبکه‌هاى فعال ، پیچیده ، پر قدرت و مرموز فراماسونرى ، اندیشه حکومت بر جهان را در سر مى‌پروراند « هدف ، حکومتِ ماست . . . زمانى که نوبت حکومت ما فرا رسد تکیه کلام خود یعنى عبارت آزادى ، مساوات و برادرى را عوض نخواهیم کرد ، بلکه مقصود خودمان را با الفاظ دیگرى از قبیل حق آزادى و وظیفه مساوات و هدف برادرى ادا خواهیم کرد . در نتیجه ، تمام حکومت ها را به استثناى حکومت خودمان از بین خواهیم برد . . . [ آن گاه ] با دست هاى محکم و قوى حکم فرمایى مى کنیم و چون قدرت را از دست کسانى که مطیع ما شده اند به دست آورده ایم ، جاه طلبى هاى بى مورد و حرص و آز و انتقام بیرحمانه و کینه را منحصر به خود مى نمائیم . ما هستیم که با ترور ، همه جا را احاطه مى کنیم و افراد زیادى را با عقاید مختلف و روش هاى متفاوت در اختیار مى گیریم . » (اسرار سازمان مخفى یهود ، ژرژ لامبلن ، ترجمه مصطفى فرهنگ ، ص 42 )این شبکه‌ها از عوامل ذى نفوذ در سیاست خارجى و نیز سیاست‌هاى داخلى دولت‌هاى امپریالیستى غربى ، به ویژه آمریکا هستند و راه استعمار را براى سیطره بر سایر کشورهاى جهان هموار مى سازند . فراماسونرى و بهائیت تعلیمات بهائیت نیز انطباق زیادى با تعلیمات فراماسونرى دارد که از جمله آنها مى‌توان به جدایى دین از سیاست ، تسامح و تساهل ، تشکیل حکومت واحد جهانى ، تطابق دین با عقل جزئى ، اشاره کرد . ماسونیت با نشر این تعالیم سعى در استحاله تمامى فرهنگ هاى مذهبى در تفکر و فرهنگ غربى داشت . چنانکه پیامد نشر این تفکر « امانیسم » و « لیبرالیسم » مذهب همه روشنفکران غربزده گردید و مبشر جهانى شد که با تبلیغ فرهنگ جهانى سعى در استیلاى فرهنگ و تمدن مغرب‌زمین بر تمام جهان دارد .(رضا برنجکار ، مهدویت و فرقه ها ، فصلنامه موعود ، شماره 22)شکل گیرى و تداوم فرقه بهائیت نیز با تلاش و برنامه ریزى ایادى استعمار و کانون هاى آن شکل گرفته است به دنبال اقدامات قاطع امیرکبیر در اعدام باب و سرکوب خشونت و آشوب هاى مسلحانه بابیان در نقاط مختلف کشور ، پیروان باب از سرنگونى قاجاریه و تسلط بر ایران سرخورده شدند . آشنایى آنها با افکار و تحرکات اعضاى محفل فرهنگى « مانکجى هاتریا » - رئیس سازمان اطلاعاتى بریتانیا در هند و ایران و بنیانگذار واقعى اولین سازمان فراماسونرى در ایران (به دلیل فقدان تحقیقات بنیادین در این زمینه تأسیس آن به غلط به میرزا ملکم خان نسبت داده شده است . (ر. ک : جستارهایى از تاریخ بهائى گرى در ایران ، پیشین ، ص 22 )- نظیر شاهزاده جلال‌الدین میرزا ، آخوندزاده ، میرزا ملکم‌خان ، میرزا حسین‌خان سپهسالار و . . . ، تغییراتى در روش فکرى ایشان به وجود آورد و آنها با افکار ماسونى و لیبرالى آشنا شدند . سپس با تدوین کتاب « تاریخ جدید » که صورت اصلاح شده « تاریخ قدیم » بابیان بود واژه‌هاى تند بر ضد شاه قاجار و برخى عوامل حکومت را حذف یا تعدیل نموده و در عوض ، همصدا با امثال آخوندوف ، حملات پیشین خود به روحانیت را شدت بخشیدند . و با استفاده از روش ملکم و آخوندزاده ، دست به تألیف رساله‌هاى جدیدى مانند مقاله سیاح زدند . (حضور بهائیت در انجمن هاى ماسونى و شبه ماسونى ، على رجبى ، ویژه نامه ایام ، ش 29)بر اساس تحقیقات تاریخى ، مانکجى در سال هاى 1854 - 1890 ، با سران بابى و از جمله با شخص میرزا حسینعلى نورى ( بهاء ) ارتباط نزدیک داشته است . همچنین مطابق گزارش رکن‌الدوله به امین‌السلطان در 1308 ق ، ملکم‌خان در عکا با بهاء دیدار و مذاکره داشته است .(ابراهیم صفایى ، پنجاه نامه تاریخى ، دوران قاجاریه ، ص 121)عباس افندى نیز بعدها طى نوشته‌اى تلویحاً از زحمات ملکم تقدیر و از اینکه دوستانش حق او را پاس نداشتند ، اظهار تأسف مى‌کند . (مائده‌هاى آسمانى ، 144 / 9) از سوى دیگر سفر کاملاً برنامه‌ریزى شده سال‌هاى 1911 - 1913 عباس افندى به اروپا و آمریکا ، که با تبلیغات فراوان از سوى متنفذترین محافل سیاسى و مطبوعاتى دنیاى غرب همراه بود ، نشانى آشکار از این پیوند عمیق و همکارى میان سران فرقه بهائى و کانون‌هاى مقتدر فراماسونرى در اروپا و آمریکا است که به عنوان نقطه عطف در تاریخ این فرقه از آن یاد مى‌شود . در طول این سفر کوشش مى‌شد تا وى به عنوان نماد پیدایش « مذهب جدید انسانى » و آرمان فراماسونرى معرفى شود . بررسى جریان این سفر و مجامعى که عباس افندى ( عبدالبهاء ) در آن حضور مى‌یافت ، ثابت مى‌کند که کارگردان اصلى این نمایش « انجمن جهانى تئوسوفیستى » یکى از محافل عالى فراماسونرى غرب بود . او به ویژه در آمریکا در مجامع متعدد فراماسونرى حضور یافت و سخنرانى کرد . (عبدالله شهبازى ، نظریه توطئه ، صعود سلطنت پهلوى و تاریخ نگارى جدید در ایران ، تهران : مؤسسه مطالعات و پژوهش هاى سیاسى ، 1383 ، صص 69 - 74) فراماسونرى در ایران اصولاً در میان نخبگان فراماسونرى ایران ، درصد بالایى از بهائیان وجود دارند یکى از مهم ترین فعالان در این عرصه میرزاملکم خان ارمنى - مشهور به پدر فراماسونرى ایران - است و افرادى همچون علیقلى نبیل الدوله ، میرزا آقاخان کرمانى ، ابراهیم حکیمى ، سید جمال واعظ ، ذبیح الله قربان ، احسان یارشاطر ، امیرعباس هویدا ، پرى اباصلتى از این دسته اند . در فعالیت هاى تروریستى دوران مشروطه نیز که توسط مجامع مخفى طراحى مى گردید ، افرادى نظیر سردار محیى ، احسان الله خان دوستدار ، اسدالله خان ابوالفتح زاده ، ابراهیم خان منشى زاده و محمدنظرخان مشکات الممالک ، نقش اساسى داشتند که بسیارى از اعضاى آن بابى و بهائى بودند . و پس از تأسیس سازمان ماسونى لژ بیدارى ایران ( 1325 ق . / 1907 م ) در پیرامون آن مجتمع شدند . فعالیت ها و اقدامات چنین افرادى که کاملاً در راستاى اهداف استعمار طراحى و برنامه ریزى مى شد یکى از عمده ترین عوامل انحراف مشروطیت به شمار مى رود . (سایه روشن هاى بهائیت - 91 ، روزنامه کیهان ، شنبه 28 آبان 1384) در دوران پهلوى نیز بهائیان در کنار عناصر فراماسون و صهیونیست ، نقش مهمى در اجراى نظرات و سیاست هاى استعمار داشتند . بسیارى از نزدیکان شاه و خاندان پهلوى و عده زیادى از کارگزاران و متولیان پست هاى حساس و کلیدى کشور بهائى بودند . (جواد منصورى , تاریخ قیام پانزدهم خرداد به روایت اسناد , ج 1 تهران , مرکز اسناد انقلاب اسلامى , 1377 ص 324) در سالهاى نهضت ملى شدن نفت ، شاهد تشکیل لژ همایون در ایران هستیم که یکى از کارکردهاى اصلى آن مقابله با نهضت ضد استعمارى نفت ، و جاسوسى براى انگلیس بود . یکى از اعضاى این لژ دکتر ذبیح قربان از اعضاى فرقه بهائیت بود که نفوذ فراوانى در شیراز داشت . او رئیس دانشکده پزشکى دانشگاه شیراز و عضو مؤسس لژ دیگرى به نام حافظ نیز بود . (فراموشخانه و فراماسونرى در ایران ، اسماعیل رائین . تهران : امیر کبیر ، 1357 ، ج 3 ، ص 380 )در سال 1341 تعداد ماسون هاى آمریکائى به حدى رسید که لژمحلى آمریکا در صدد ایجاد لژى در ایران برآمده و چندى بعد ریاست این لژ آمریکائى به یکى از فراماسونهاى بهائى که داراى مقام « ژنرال ماسونى درجه 33 » بود ، به نام « على نقى خان نبیل الدوله » واگذار گردید . (محمد خاتمى ، فراماسونرى ، تهران : کتاب صبح ، 1380 ، ص 132) در مدّت 37 سال سلطنت محمّد رضا ، در سراسر کشور جولانگاه محافل و مأموران « بهائى - ماسونى » گردید . اکثر کسانى که در این مدّت به عنوان نخست وزیر انتخاب شدند ، یا از استادان و اعضاى بلند و پایه لژهاى فراماسونرى بودند و یا از دست نشاندگان و مأموران یهود و ماسون . به عنوان نمونه ، « امیر عباس هویدا » که از نخست وزیران معروف دوران سلطنت محمّد رضا پهلوى به شمارمى‌رفت ، از نوادگان میرزا یعقوب یهودى و از بهائیان مشهور بود که در دهه 1320 وارد شبکه تارعنکبوتى سیاسیون متمایل به انگلستان شد و از فعالان و اعضاى بلند پایه فراماسونرى ایران گردید . و در دوران سیزده ساله ( از بهمن 1343 تا مرداد 1356 ) نخست وزیرى خویش خدمات زیادى را در راستاى تحقق اهداف شوم صهیونیسم و استعمارگران انجام داد . در این دوران پیوندهاى نهان و عیان دربار پهلوى با محافل قدرتمند و چپاولگرغرب و صهیونیسم جهانى ، به مستحکمترین شکل خود رسید . (محمد احمدى ، پژوهه صهیونیت ، تهران : ضیاء اندیشه ، 1376 ، ج 1 ، صص 390 - 391) بسیارى از دولتمردان کابینه هویدا نیز عضو لژهاى مختلف فراماسونرى بودند چنانکه در گزارش دیگر ساواک در تاریخ 1352 / 2 / 8 اسامى وزراى کابینه هویدا و عضویت آنان در لژهاى این سازمان مخوف و وابسته به انگلیس و اسرائیل ، به شرح ذیل اعلام مى شود : « امیرعباس هویدا ( لژ تهران ) ، محمود قوام صدرى وزیر مشاور ، نصیرعصار معاون نخست وزیر ( لژ ژاندارک ) ، حسن زاهدى وزیر کشور ( لژ اهواز ) ، منوچهر پرتو وزیر دادگسترى ( لژ کورش ) ، مجید رهنما وزیر علوم و آموزش عالى ( لژ تهران ) ، فتح الله ستوده وزیر پست و تلگراف و تلفن ( لژ ژاندارک ) ، مهرداد پهلبد وزیر فرهنگ و هنر ( لژ کورش ) ، ایرج وحیدى وزیر کشاورزى ( لژ خیام ) ، جواد منصور وزیر اطلاعات ( لژ کورش ) ، هوشنگ انصارى وزیر اقتصاد ( لژ خیام ) » ( گزارش اداره کل سوم ساواک ، 8 / 1352 / 2 ظهور و سقوط سلطنت پهلوى ، موسسه مطالعات و پژوهشهاى سیاسى ، حسین فردوست تهران : انتشارات اطلاعات ، 1369 ، ج 1 ، ج 2 ، ص 394 ) بدین ترتیب فرقه ضاله بهائیت با ارتباط با سازمان هاى فراماسونرى ، خدمات شایانى به صهیونیسم و استعمارگران وخیانت هاى جبران ناپذیرى به ملّت ایران و فرهنگ اسلامى این سرزمین کردند . چنانکه در اثرتحقیقى اسماعیل رائین که در سال 1346 به چاپ رسیده است ، مى خوانیم : « فراماسونرى که انگلیسى ها از 350 سال قبل آن را با کلمات دلپذیر آزادى ، برادرى ، برابرى و نوعدوستى رواج دادند ، از قرن هجدهم به بعد به بزرگترین وسیله استعمار ملت ها تبدیل شد . . . با کوشش مداوم عمّال سیاست استعمارى که اکثراً فراماسون بودند قسمت هایى از ایران نیز از دست رفت . فراماسون هایى که در نقش عاملین استعمار ظاهر شدند ، اساس ملیت ما را برهم زدند ، افتخارات ملى را مسخره کردند و به کرّات بیگانه‌پرستى را جایگزین وطن‌پرستى ساختند . » ( فراموشخانه و فراماسونرى در ایران ، پیشین ، ج ا ، ص11)منابع جهت آشنایی و مطالعه بیشتر:تاریخچه فراماسونری: نگاهی مختصر به شکل‌گیری، ریشه‌ها، نمادها و مراسم ،جرمی هاروود، ترجمه علی شیعه علی ، تهران : سبزان زرسالاران یهودی و پارسی استعمار بریتانیا و ایران، عبد الله شهبازی ، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی.یهودیان بنی اسرائیل و فراماسونری، سلمان قاسمی ، اصفهان: بصائر فراماسونری، ابراهیم صادقی نیا ، تهران: هیرمند تاریخ آغازین فراماسونری در ایران ،حمید رضا شاه آبادی، تهران :حوزه نصیریفراماسونر‌ها،روتارین‌ها و لاینزهای ایران، تهران : مرکز اسناد انقلاب اسلامی .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image