تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
ابتدا باید گفت که واژهی «جانّ» در قرآن کریم چندین مرتبه مورد استفاده قرار گرفته است:«وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ»؛[1] و جانّ را از شعلههای مختلط و متحرّک آتش خلق کرد! همچنین میفرماید: «وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِ»؛[2] و جانّ را پیش از آن، از آتش گرم و سوزان خلق کردیم!در مورد اینکه این دو کلمه(جانّ و جن) هر دو به یک معنا است، و یا جان نوع خاصی از جن و یا یکی از آنها است، باید گفت؛ اگر آیات قرآن که در این زمینه وارد شده را در برابر هم قرار دهیم روشن میشود که هر دوی آنها به یک معنا است؛ چرا که در قرآن، گاهی «جن» در مقابل انسان قرار داده شده و گاهی «جانّ».[3] به عنوان نمونه در سورهی اسراء میخوانیم «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُ».[4] و یا در سورهی ذاریات میخوانیم «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیعْبُدُونِ».[5] در حالی که در آیات دیگر فرمود: «فَیوْمَئِذٍ لا یسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لا جَانٌ».[6]بنابراین مراد از جانّ، جنس و گروه و طایفه جنیان است؛[7] نه نام یکی از آنان.اما برخی از گزارشهای تاریخی حاکی از آن است که «جانّ» پدر اجنه است که نام دیگر وی «سوما» بود،[8] و یا منظور از واژهی «جانّ»، «دو جن»[9] و یا «جن مسخ شده» میباشد.[10]در طرف مقابل در برخی کتب معتبر حدیثی، روایتی وجود دارد که جنّی به نام «شومان» را اولین جن و پدر این گروه از مخلوقات میداند:امام حسین(ع) فرمود: در مسجد جامع کوفه شخصی از اهل شام از امام علی(ع) سؤالاتی پرسید. به عنوان نمونه پرسید: نام پدر طایفه جن چیست؟ آنحضرت(ع) فرمود: شومان! و این شخص همان کسی است که خدا او را از آتشی خالص (شعله بدون دود آتش) آفرید.[11]این روایت منافاتی با آیاتی ندارد که در آنها به خلقت «جانّ» اشاره شده است؛ زیرا همانگونه که گفته شد، بر اساس نظر مشهور، «جانّ» به معنای طایفهی جن است، نه اولین جنّ آفریده شده. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.