فراوانی جهنمیان /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

با توجّه به این که رحمت خدا بر غضبش سبقت دارد ؛ و عفوّ و بخشش از او انتظار می رود ؛ آیا امید نیست که اکثر مردم جهان اهل بهشت شوند؟!! پس به جای آنکه نیمه ی خالی لیوان را ببینیم می توانیم نیمه ی پرش را هم ببینیم. امّا واقع نگری از هر دو بهتر است؛ یعنی هم نیمه ی خالی لیوان را باید دید ؛ یعنی گناهان بندگان را ؛ هم نیمه ی پرش را ؛ یعنی رحمت واسعه خداوند رحمان و رحیم را؛ که حاصلش می شود زندگی بین خوف و رجا.


با توجّه به این که رحمت خدا بر غضبش سبقت دارد ؛ و عفوّ و بخشش از او انتظار می رود ؛ آیا امید نیست که اکثر مردم جهان اهل بهشت شوند؟!! پس به جای آنکه نیمه ی خالی لیوان را ببینیم می توانیم نیمه ی پرش را هم ببینیم. امّا واقع نگری از هر دو بهتر است؛ یعنی هم نیمه ی خالی لیوان را باید دید ؛ یعنی گناهان بندگان را ؛ هم نیمه ی پرش را ؛ یعنی رحمت واسعه خداوند رحمان و رحیم را؛ که حاصلش می شود زندگی بین خوف و رجا. اینکه شخص خود را با توجّه به گناهانش مستحقّ عذاب ببیند و با توجّه به رحمت خدا ، امید نجات داشته باشد.از متون دینی و براهین عقلی چنین استفاده می شود که اکثر مردم، به تناسب انحرافشان از صراط مستقیم ، برهه ای از عذاب را خواهند داشت؛ لکن در نهایت امر، اکثریّت مردم در اثر عذاب ، کدورت وجودشان برطرف شده و به فطرت توحیدی خود رجوع می کنند ؛ و در این هنگام وارد بهشت خواهند شد ؛ و در جهنّم نخواهد ماند مگر اندکی از مردم که امامان کفر و شرک می باشند. طبق روایات ، بسیاری از شیعیان گناهکار با عذاب برزخی پاک شده و در آخرت وارد بهشت میب شوند. گروهی نیز با شفاعت اخروی شافعان نجات می یابند. عدّه ای از مردم نیز در اثر فشار محشر پاک می شوند و گروهی نیز وارد جهنّم شده با جهنّم تطهیر می شوند. و در نهایت امر اکثر مردم با عذاب ، پاک گشته از جهنّم خلاص خواهند شد. و این است منظور از غلبه ی رحمت خدا بر غضبش. نیز باید دانست که بسیاری از منحرفین ـ چه اعتقادی و چه عملی ـ درجاتی از جهل را دارند. لذا رفتار خداوند با آنها بر اساس میزان علمشان خواهد بود. از اینرو چه بسیار افراد که از منظر ما بندگان ، اهل جهنّم اند ولی درحساب رسی خدا تبرئه می شوند ؛ و چه بسیار افراد که ما آنها را بهشتی می دانیم ولی در دادگاه الهی مجرم شناخته می شوند. لذا خداوند متعال ما را امر نموده که بدون حجّت در مورد افراد سوء ظنّ نداشته باشیم ؛ و از پیش خود ، و با حسابهای جاهلانه ی خود، افراد را بهشتی و جهنّمی نکنیم. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image