تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
این روایت در بعضی از منابع روایی شیعه آمده است. منتهی این روایت از دو نگاه قابل دقت و بررسی است. یکی از جهت سند، دیگری از جنبه دلالت. اما از جهت سند این روایت به دلیل وجود «ابی المقدام ثابت بن هرمز» در سلسله روات آن؛ ضعیف ارزیابی میشود.بر فرض پذیرش روایت، این روایت از دو جهت قابل توجیه است:1. طبق آنچه که ابن ابی الحدید میگوید: انسان اگر مرتکب زنا شود، بر اثر تکرار قبحش از بین میرود و برای شخص زناکار عادی میشود، اینجا است که غیرت این فرد از بین میرود و دیگر نسبت به عیال و خانواده، آن حمیت و غیرت را ندارد؛ از اینرو، عمل ناشایست زنا در میان آنان رواج پیدا میکند.2. روایت اشاره دارد به اینکه گناه اگر در جامعه فراگیر شود در نهایت دامنگیر خود انسان گناهکار هم خواهد شد. برای نمونه؛ اگر فرض کنیم کسی را که مواد مخدر در جامعه پخش میکند، به طور طبیعی آثار آن دامن توزیع کننده را نیز خواهد گرفت، این گونه است دیگر مفاسد اجتماعی؛ نظیر فحشا، پس کسی که فحشا را ترویج کند، سرانجام دامن او و خانواده و فرزندانش را خواهد گرفت. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.