تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
از سنت هاي حتمي الهي اين است که همه انسان ها روزي خواهند مرد، و هر گاه آن روز برسد بي هيچ تأخيري جان او گرفته خواهد شد. در روایات داریم که انسان در هنگام مرگ چند چيز را حتما رؤيت مي کند: 1. ائمه ـ عليهم السلام ـ، 2. بهشت و جهنم، 3. اعمال خوب و بد خود را، 4. و برخي از ملائکه را. بنابراين يکي از مشاهدات انسانها در هنگام موت، ائمه ـ عليهم السلام ـ خواهد بود چنانکه از حضرت امير المؤمنين علي ـ عليه السلام ـ نقل شده است که هر کس بميرد، مرا خواهد ديد مؤمن باشد يا منافق و يا کافر. يعني همه انسان ها در هنگام مرگ يکي از چيزها و کساني را که خواهند ديد، حضرت علي ـ عليه السلام ـ است و از آنچه در اين روايت آمده است فهميده مي شود که اين رؤيت هيچ اختصاصي به مردمان دوران حيات حضرت و يا بعد از ايشان ندارد؛ بلکه بر طبق نص روايت، همه انسان ها از اديان، اقوام و اعصار گذشته از اوّلين تا آخرين آنها که شامل انبياء الهي هم خواهد شد؛ در هنگام مرگ حضرت را خواهند ديد. قال ـ عليه السلام ـ : «ليس من احد من جميع الاديان يموت الا راي رسول الله ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و امير المؤمنين حقا من الاولين و الآخرين؛ احدي از مردم از هر ديني که باشد نمي ميرد مگر آنکه در آن هنگام رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و امير المؤمنين علي ـ عليه السلام ـ را حتما مي بيند، از اوّلين آدم تا آخرين آنها». و گمان نشود که چگونه ممکن است قبل از اينکه به دنيا آمده باشد کساني او را ببينند که بايد گفت اولا: دنيا تمام هستي نيست، بلکه بخش بسيار و بسيار کوچکي از عالم هستي است. و ثانيا: در روايات متعدد و متواتر با سندهاي مختلف و فراوان آمده است که حضرت رسول الله ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و وصي او حضرت امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ و اهل بيت ايشان ـ عليهم السلام ـ اوّلين مخلوقاتي بوده اند که خداوند آنها را آفريد و بعد به واسطه آنها ديگر موجودات را از عرش و کرسي الهي و... تا انبياء و انسانها و ديگر موجودات خلق نموده است. و حتي در برخي از روايات آمده است که پيامبر و اهل بيت ايشان ـ عليهم السلام ـ علت غايي براي جميع مخلوقات هستند، به طوري که اگر ايشان نبودند خداوند خلق نمي کرد افلاک، و... را. و در برخي از روايات ديگر اين گونه آمده است که جميع رحمات وکمالات و علوم و حقايق و معارف الهي بواسطه و از مجراي فيض ايشان بر ساير خلايق، حتي انبياء و ملائک افاضه مي شود. در حديثي آمده که ابن عباس ميگوید: نزد رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ بوديم که علي ابن ابي طالب ـ عليه السلام ـ آمد. در اين هنگام پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ فرمودند: آفرين به کسي که خلق کرده خدا او را چهل هزار سال قبل از پدرش، ابن عباس مي گويد: گفتيم يا رسول الله آيا مي شود پسري قبل از پدر خلق شده باشد!؟ پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ فرمودند: بله. همانا خداوند خلق کرد مرا و علي را از يک نور واحد قبل از اين که خلق کند آدم را به همين مدت (چهل هزار سال) سپس خلق کرد اشياء را از نور من و نور علي ـ عليه السلام ـ سپس قرار داد ما را در سمت راست عرش و ما تسبيح گفتيم و به دنبال ما تسبيح گفتند ملائکه. و ما تهليل گفتيم و به دنبال ما تهليل گفتند ملائکه. و ما تکبير گفتيم و به دنبال ما تکبير گفتند ملائکه. و همه کساني که تسبيح مي گفتند و تهليل مي گفتند و تکبير مي گفتند همانا (به تحقيق) از تعليمی بود که (حضرت) علي ـ عليه السلام ـ به آنها داده بود. در حديثي ديگر آمده است که رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ فرمودند: اوّل چيزي را که خداوند خلق کرد نور من بود و از نور منف علي را. سپس خلق کرد عرش را و لوح را و شمس را و روشنايي روز را و نور ابصار را و عقل را و معرفت را. و در حديثي ديگر از امام صادق ـ عليه السلام ـ آمده است: «خداوند تبارک و تعالي فرمودند: اي محمد، خلق کردم تو را و علي را از يک نور قبل از اين که خلق کنم آسمان هايم را و زمين و عرشم را و درياها را...». و احاديث فراوان ديگري که مجال طرح آنها نيست. پس ديدن ائمه و امام علي ـ عليه السلام ـ هنگام موت، مسلم و قطعي است و مختص به هيچ زمان و مکاني نه در گذشته و نه آينده نيست و عدم وجود مادي حضرت هم در اين دنياي فاني و در اعصار و اقوام گذشته نمي تواند دليلي بر عدم وجود ايشان باشد ضمن اينکه خود حضرت هم مي فرمايند: من با همه انبياء بوده ام سترا (به صورت پوشیده) ولي با حضرت محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ سراً و علانية بوده ام. و احاديثي در پیش گفته نيز مؤيد اين هستند که اگر چه حضرت به نحو مادي نبوده است، ولي وجود نوراني ايشان حاضر و شاهد بر همه اعصار بوده است. .
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.