تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
2- منظور از" آیه" چیست؟
" آیه" در لغت به معنی نشانه و علامت است و در قرآن در معانی گوناگونی به کار رفته از جمله:
1- فرازهای قرآن که با نشانههای خاصی از هم تفکیک شده و به آیه معروف است چنان که در خود قرآن میخوانیم:" تِلْکَ آیاتُ اللَّهِ نَتْلُوها عَلَیْکَ بِالْحَقِّ" (بقره- 252).
2- معجزات نیز به عنوان آیه معرفی شده است، چنان که در مورد معجزه معروف موسی ع ید بیضاء میخوانیم: وَ اضْمُمْ یَدَکَ إِلی جَناحِکَ تَخْرُجْ بَیْضاءَ مِنْ غَیْرِ سُوءٍ آیَةً أُخْری:" دستت را در گریبان تا زیر بغل فرو بر، به هنگامی که خارج میشود سفیدی و درخشندگی بی عیب و نقصی دارد و این معجزه دیگر است" (طه- 22).
3- به معنی دلیل و نشانه خداشناسی و یا معاد نیز آمده است، چنان که میخوانیم: وَ جَعَلْنَا اللَّیْلَ وَ النَّهارَ آیَتَیْنِ:" ما شب و روز را دو دلیل (برای شناسایی خدا) قرار دادیم" (سوره اسراء- 12).و در مورد استدلال برای معاد میفرماید: وَ مِنْ آیاتِهِ أَنَّکَ تَرَی الْأَرْضَ خاشِعَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَیْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ إِنَّ الَّذِی أَحْیاها لَمُحْیِ الْمَوْتی إِنَّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ:" از نشانههای او این است که زمین را پژمرده و خاموش میبینی اما هنگامی که آب (باران) بر آن فرو میریزیم به جنبش میآید و گیاهان آن میروید، همان کسی که زمین را زنده کرد مردگان را نیز زنده میکند، او بر همه چیز قادر است" (فصلت- 39).
4- به معنی اشیاء چشمگیر مانند بناهای مرتفع و عالی، نیز آمده است، چنان که میخوانیم: أَ تَبْنُونَ بِکُلِّ رِیعٍ آیَةً تَعْبَثُونَ:" آیا در هر مکان مرتفعی بنائی میسازید و در آن سر گرم میشوید" (شعراء- 128).ولی روشن است که این معانی گوناگون در واقع همه به یک قدر مشترک باز گشت میکند و آن مفهوم" نشانه" است.اما در آیات مورد بحث که قرآن میگوید: اگر آیهای را نسخ کنیم همانند آن و یا بهتر از آن را خواهیم آورد، اشاره به احکام میباشد، که اگر یکی نسخ گردد بهتر از آن نازل میشود، و یا اگر معجزه یکی از پیامبران منسوخ گردد به پیامبر بعد معجزهای گویاتر داده میشود [1]
اما در مورد حکمت نسخ: این مساله مخصوصا با توجه به قانون تکامل انسان و جامعهها روشن تر میگردد که در روند تکاملی انسانها گاه برنامهای مفید و سازنده است و گاه زیانبار و لازم التغییر، به خصوص در هنگام شروع انقلابهای اجتماعی و عقیدتی، لزوم دگرگونی برنامهها در مقطعهای مختلف زمانی روشن تر به نظر میرسد.البته نباید فراموش کرد که اصول احکام الهی که پایههای اساسی را تشکیل میدهد در همه جا یکسان است، هرگز اصل توحید یا عدالت اجتماعی و صدها حکم مانند آن دگرگون نمیشود، تغییر در مسائل کوچکتر و دست دوم است.این نکته را نیز نباید فراموش کرد که ممکن است تکامل مذاهب به جایی برسد که آخرین مذهب به عنوان خاتم ادیان نازل گردد به طوری که دگرگونی در احکام آن بعدا راه نیابد[2] .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.