درود مُرَوِّح و معطَّر اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد  /

تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه

درود مُرَوِّح و معطَّر اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیمِ


درود مُرَوِّح و معطَّر اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیمِ از قرآن کریم: «حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکِیل»(سوره ی آل عمران،آیه ی 174)/ برای محفوظ بودن از بدان و از بیم و بدی آنان. از قرآن کریم: «لاَ إِلَهَ إِلاَّ أنتَ سُبحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِین»(سوره ی انبیاء،آیه ی 88)/ برای رهایی از اندوه. از قرآن کریم: «اُفَوِّضُ أمرِی إِلَی اللهِ إِنَّ اللهَ بَصِیرٌ بِالعِبَاد»(سوره ی غافر،آیه ی 45)/ برای در امان بودن از فریب بیگانگاه و ایمنی از مکر و حیلت دشمنان. از قرآن کریم: «مَا شَآءَ اللهُ لاَ قُوَّهَ إِلاَّ بِالله»(سوره ی کهف،آیه ی 40)/ برای زندگانی خوش داشتن و آسوده زیستن و در گشایش به سر بردن. از رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم: سُبحَانَ اللهِ العَظِیمِ وَ بِحَمدِهِ وَ لاَ حَولَ وَ لاَ قُوَّهَ إِلاَّ بِاللهِ العَلِیِّ العَظِیم (تهذیب)/ بعد از هر نماز صبح ده بار، برای مصون بودن از بیماری های بد چون خوره و پیسی و دیوانگی و مانند آن ها. و اَللَّهُمَّ اهدِنِی مِن عِندِکَ وَ اَفِض عَلَیَّ مِن فَضلِکَ وَ انشُر عَلَیَّ مِن رَحمَتِکَ وَ اَنزِل عَلَیَّ مِن بَرَکَاتِکَ / بعد از هر نماز یک بار، برای یافتن مقام قرب به حق که نائل شدن به مقامات معنوی است. دعای حجاب امام صادق علیه السّلام که برای محفوظ بودن از اندیشه های بد مردم پلید، سنگری سخت استوار است: بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیم وَ إِذَا قَرَأتَ القُرآنَ جَعَلنَا بَینَکَ وَ بَینَ الَّذِینَ لاَ یُؤمِنُونَ بِالآخِرَهِ حِجَاباً مَستُوراً وَ جَعَلنَا عَلَی قُلُوبِهِم اَکِنَّهً اَن یَفقَهُوهُ وَ فِی آذَانِهِم وَقراً وَ إِذَا ذَکَرتَ رَبَّکَ فِی القُرآنِ وَلَّوا عَلَی اَدبَارِهِم نُفُوراً. اَللَّهُمَّ إِنِّی أسئَلُکَ بِالإِسمِ الَّذِی بِهِ تُحیِی وَ تُمِیتُ وَ تَرزُقُ وَ تُعطِی وَ تَمنَعُ یَا ذَا الجَلاَلِ وَ الإِکرَامِ اَللَّهُمَّ مَن اَرَادَنَا بِسُوءٍ مِن جَمِیعِ خَلقِکَ فَاَعمِ عَنَّا عَینَهُ وَاصمُم عَنَّا سَمعَهُ وَاشغَل عَنَّا قَلبَهُ وَاغلُل عَنَّا یَدَهُ وَاصرِف عَنَّا کَیدَهُ وَ خُذهُ مِن بَینِ یَدَیهِ وَ مِن خَلفِهِ وَ عَن یَمِینِهِ وَ عَن شِمَالِهِ وَ مِن تَحتِهِ وَ مِن فَوقِهِ یَا ذَا الجَلاَلِ وَ الإِکرَامِ. هو الله سرِ هر اسم و رسمی الله مهار هر طلسمی الله سُرور و رَوح سالک حامی و حمای در مهالک الله وَرای کلّ کامل سر سلسله ی همه مراحل محمود مسلّم ملائک امّار مطاع در ممالک هم سالک و هم سلوک و مسلوک او مالک و ماسواه مملوک هر حکم که داد هر دل آگاه سرلوحه ی حکم اسم الله اسمی که در او دوای هر درد اسمی که روای مرئه و مرد اسمی که مراد آدم آمد اسمی که سُرود عالم آمد سوداگر اگر در او دل آسود سودا همه سود دارد و سود مر همدم کردگار عالم کی هول و هراس دارد و همّ دل در حرم مطهّر او گل گردد و هم معطّر او هر دل که ولای وصل دارد همواره هوای اصل دارد موسی که هوای طور دارد کی دل سرِ وصل حور دارد ای وای مر آدم هوس را دل داده ی کام سگ مگس را در وصل صمد رسد رصد گر در اسم احد رود سراسر در گاه سحر مراد سالک دادار دهد علی مسالک لوح دل آملیِّ آگاه دارد صُوَر ملائک الله (شعر دیوان نگارنده،ص 186،حرم مطهّر) درود دادار دو سرا مر سرور مکرّمم را که در راه سلوک الی الله السّلام همواره سعی کامل دارد و در وصول الی مکارم الرّسول رسم سائل. الحمدلله صدرَه الحمدلله که دلدار هر دم صلا در دهد که هلمُّوا. کدام ملک داعی سائل آمد و کدام مالک همدم مملوک؟ سالک مطّلع همواره هوس کار و هر دم در سُدّه ی سرای دادار سرآرد که اساس هر کار و ملاک هر امر و مصدر آمال همه کردگار دو عالم آمد که همه را اسم او سرود و رسم او سرور و حکم محکم او مسلّم و مطاع که حاکم دادگر حکم او روای همه آمد. ای گرامی همدرد و محرم اسرارم دلی که دلدار دارد همه دارد و آدم کامگار همهمه و او را دو احوال دارد و هر که هوای وصال دارد در سحرها حال دارد. آری سالک در سحر حال دگر دارد که سر روی مُهر آرد و دل مملوّ مِهر کردگار ماه و مهر دارد. راهرو در سحر کامروا گردد که در سحر دردها دوا گردد که سحر سالک دل داده ی آواره را رَه آورد کوی ولا آرد. دل را اطلس آسا ساده و هموار دار که عکوس ارواح را در او گردآوری که دل سالم کرسی ملائک و عکّاس ارواح گردد. در کلام علماء اعلام و سُلاّک إلی الله الهادی دارد که اعلی و اکرم اوراد مر راهرو را کلمه ی طاهرِ و مطهِّر لا إله إلاّ الله و درود مُرَوِّح و معطَّر اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد آمد. اگر اهل دلی دل را آگاه دار که آدمی را رسوم عموم عوام و گاهی هم همسر و اولاد و اموال و دگر امور وی دام و سدّ راه گردد. طعام روحی که مطعم و مأکل ارواح آمد کی در کام هر کسی گوارا گردد؟ آدم کامل همواره در همه ی امور دور محور عدل و وسط گردد. هَدَاکَ اللهُ إِلَی السّداد؛ والسّلام دعاگوی سرکار عالی: آملی 27/1/1349 ه.ش (کتاب شریف نامه ها برنامه ها / ابوالفضائل حضرت علاّمه حسن زاده ی آملی حفظه الله/ ص 11 تا 14) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image