مسئله رجعت برنامه تربیتی و از اعتقادات شیعه است /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

آیت الله طبسی: مسئله رجعت برنامه تربیتی و از اعتقادات شیعه است آیت الله طبسی، بااشاره به جایگاه و مفهوم رجعت در میان شیعیان و اهل سنت، گفت: مسئله رجعت برنامه تربیتی و از اعتقادات شیعه است. مراد از رجعت در اعتقاد امامیه این است که خداوند گروهی از مردگان را به همان صورتی که در دنیا بودند، دوباره به دنیا برمی گرداند، و این افراد ۲ گروه هستند. برخی از آنان در زندگی دنیوی ایمانشان خالص بوده و برخی دیگر کافر خالص بوده اند. آن گاه خداوند اهل حق را بر اهل باطل و مظلومان را بر ظالمان پیروز می کند و این امر در زمان ظهور امام مهدی(عج) واقع می شود و بعد از آن خواهند مرد.


آیت الله طبسی: مسئله رجعت برنامه تربیتی و از اعتقادات شیعه است آیت الله طبسی، بااشاره به جایگاه و مفهوم رجعت در میان شیعیان و اهل سنت، گفت: مسئله رجعت برنامه تربیتی و از اعتقادات شیعه است. مراد از رجعت در اعتقاد امامیه این است که خداوند گروهی از مردگان را به همان صورتی که در دنیا بودند، دوباره به دنیا برمی گرداند، و این افراد ۲ گروه هستند. برخی از آنان در زندگی دنیوی ایمانشان خالص بوده و برخی دیگر کافر خالص بوده اند. آن گاه خداوند اهل حق را بر اهل باطل و مظلومان را بر ظالمان پیروز می کند و این امر در زمان ظهور امام مهدی(عج) واقع می شود و بعد از آن خواهند مرد. گروهی، در تفسیر دیگری از رجعت گفته اند: مراد از آن بازگشت حق به اصل خویش است و این امر به دست امام مهدی(ع) تحقق می یابد. این تعریف، زنده کردن مردگان و بازگشت دوباره آنها به دنیا را شامل نمی شود. دیدگاه اول در میان جمهور امامیه به جهت پیروی کردن آنان از اهل بیت(ع) شایع است. تحقق تشیّع از جهت وجود و عدم، منوط به آن نیست و رجعت مانند برخی از علامت های قیامت است. مثل: رجعت عیسی(ع) از آسمان، ظهور دجال، و خروج سفیانی... و از دیگر قضایای رایج میان مسلمانان که اعتقاد به آنها از شرایط مسلمان بودن نیست. رجعت به این معنی، قسمتی از بخش های تکمیل کننده تفکر مهدویت در اسلام است و بدین جهت این دو در مضمون واحدی مشترک هستند و آن پیروزی حق و شکست باطل در آخرین نبرد تاریخ میان آن دو است. از آنجایی که نظام دنیا درحال حرکت به سوی حق است، بدین جهت ادیان آسمانی قبل از اسلام، به بازگشت برخی از پیامبران به دنیا معتقد بودند. اگر کسی بین اسلام و ادیان سابق مقایسه کند، به خوبی درمی یابد که امتیاز اسلام نسبت به آنها، در برخورداری از اصول قوی و فروع گسترده است. چنان که اگر کسی بین مذهب اهل بیت(ع) و دیگر مذاهب اسلامی مقایسه کند، این برتری را در مذهب اهل بیت(ع) می یابد، لکن قلم های مسموم و افکار منحرف، این ویژگی را تبدیل به بدعت، زشتی، شرک و باطل نموده اند و یا اینکه می خواهند آن را این گونه معرفی کنند. ایمان به رجعت، مکمل و بیانگر اصل تفکر مهدویت است که همه مسلمانان آن را قبول دارند. در این راستا، آیت الله نجم‌الدین طبسی، استاد درس خارج مهدویت حوزه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار شبستان، بااشاره به مفهوم رجعت و جایگاه آن در روایات دین، به بخش هایی از کتاب "من عاش بعدالموت" گریزی زد و گفت: در این اثر ارزشمند نمونه هایی از افرادی ذکر شده که درگذشته از دنیا رفته اند و دوباره زنده شدند، به بیان دیگر رجعت در امم سابق وجود داشته و در امت اسلام نیر اتفاق افتاده است. وی بااشاره به احادیث عام و خاص فراوان درخصوص مسئله رجعت، تصریح کرد: مرحوم مجلسی ۲۰۰ حدیث، علامه طباطبایی ۵۰۰ حدیث درباره رجعت نقل کردند و البته زیارات متعددی که از لسان ائمه(ع) صادر شده، به رجعت اشاره دارد و ازجمله آنها می توان به زیارت جامعه کبیره، زیارت رجبیه، زیارت سوم شعبان و زیارت قائمیه اشاره کرد. آیت الله طبسی از کتاب "فقه طوسی" به عنوان ارزشنمدترین اثری که تاکنون به ارائه مباحث قابل توجه در حوزه رجعت پرداخته است، یاد کرده و افزود: رجعت از اعتقادات اختصاصی و انحصاری شیعه نیست و در بین اهل سنت، صحابه، تابعین کسانی هستند که به این قضیه اعتقاد دارند یا کتاب نوشتند و البته در کتب اسلامی آن قدر به قضیه رجعت اشاره شده است که برای نویسندگان کتاب ها امری مسلم است. وی بااشاره به جایگاه رجعت در میان اهل سنت گفت: در بین اصحاب پیامبر اکرم(ص)، صحابه نزد اهل سنت جایگاه ویژه داشته و عامر بن وائله کنیه ابوطفیل که شخصیت معتبری در بین اهل سنت دارد، به رجعت اعتقاد داشت. استاد درس خارج مهدویت حوزه، در ادامه به آیات قرآن که وقوع رجعت را بیان می کنند، اشاره کرد و افزود: "سوره نمل آیه ۸۳ "وَ یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیاتِنا فَهُمْ یُوزَعُونَ. و آن روز که از هر امّتى، گروهى از کسانى را که آیات ما را تکذیب کرده اند محشور مى گردانیم، پس آنان نگاه داشته مى شوند تا همه به هم بپیوندند" و سوره غافر آیه ۱۱ "قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَ أَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبیلٍ. مى گویند: پروردگارا، دو بار ما را به مرگ رسانیدى و دو بار ما را زنده گردانیدى. به گناهانمان اعتراف کردیم؛ پس آیا راه بیرون شدنى [از آتش ] هست؟" و همچنین سوره انبیا آیه ۹۵ "وَ حَرامٌ عَلى قَرْیَةٍ أَهْلَکْناها أَنَّهُمْ لا یَرْجِعُونَ. و بر [مردم ] شهرى که آن را هلاک کرده ایم، بازگشتشان [به دنیا] حرام است" از آیات قرآن هستند که به رجعت اشاره دارند. آیت الله طبسی تأکیدکرد: مسئله رجعت برنامه تربیتی است و یکی از اعتقادت ماست. مثل همه اعتقاداتی و ضروریاتی که از اهل بیت (ع) و قرآن به ما رسیده است؛ اگر به هیچ یک از روایات اعتقادی نداشته باشیم. اصل رجعت را نمی توان انکار کرد؛ علامه مجلسی می گوید در واقع کسانی که رجعت را انکار می کنند اهل بیت(ع) را انکار می کنند. محقق عرصه مهدویت دو عقیده مهدویت و رجعت را دو اصل مهم در مکتب شیعه عنوان کرد و افزود: در تفسیر شاذ مشهور امامیه، به بازگشت دولت حق اشاره شده است. در این کتاب آمده است، رجعت یعنی یک دولت حق دوباره می آید. البته تنها این تفسیر نیست که به این مساله پرداخته است. انتهای پیام/ن/0 مرجع : خبرگزاری شبستان .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image