تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
اولاً: در اسلام فرزند مشروع طبق آنچه از آیات و روایات برمى آید فرزندیست که حاصل ازدواج باشد، یا حداقل وطى به شبهه باشد. بر این اساس استفاده از اسپرم بیگانه یا تخمک بیگانه جایز نیست، و فرزند متولّد از آن در صورت علم و آگاهى طرفین حکم فرزند نامشروع را دارد. ثانیاً: هرگاه اسپرم و تخمک زن و شوهرى با هم ترکیب شود و تشکیل جنین دهد کاشتن آن در رحم فرد ثالث ذاتاً اشکال ندارد. و از بعضى جهات شبیه رضاع کامل است که موجب محرمیّت مى شود؛ ولى فرزند تعلّق به صاحبان نطفه وتخمک دارد و توراث در بین آنهاست؛ ولى از آنجا که این کار (کاشتن جنین حلال در رحم مادر جانشین) معمولاً مستلزم نظر و لمس حرام است تنها در صورت ضرورت جایز است. ثالثاً: فرزندانى که از اسپرم یا تخمک بیگانه حاصل مى شوند مانند فرزندان نامشروع آثار محرمیّت دارند؛ ولى حکم ارث که مربوط به نسب صحیح است براى آنها نیست. منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله، جلد 4، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، قم: انتشارات امام علی بن ابیطالب علیه السلام، 1393. .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.