تارک نماز /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

ترک نماز بطور کلی‌ اما نه ازروی انکار بلکه به واسطه مسامحه کاری وکم اعتنایی به اموراخروی واشتغال به شهوات واموردنیوی است واین قسم ازترک نماز موجب فسق است وگناه کبیره ای مرتکب شده وروایات وآیاتی درشدت عقوبتش رسید ه است چنین شخصی اگرباایمان ازدنیابرود پس ازمعذب شدنش به عذاب هایی که ترک نماز رسیده نجات میابد لکن باایمان رفتن تارک نماز بسیار بعید ومشکل است زیراظرف ایمان قلب است وآن به سبب گناهان تاریک وسخت میگردد وتدریجا نورایمان رامحو میکندمگرآنکه فضل خدااورایاری کند وبه برکت دوستی اهلبیت ع ساعت مرگ به فریادش برسد وباایمان ازدنیابرود چنانکه ممکن است به شفاعت ایشان عذابش تخفیف یابد یابرطرف شود لکن ازخودشان رسیده‌است که به شفاعت مااهلبیت نمیرسد کسی که نمازش راسبک بشمارد وآن راضایع کند.میخواستم بدانم کسیکه درطول عمرنمازنمیخواند ولی ازهمه گناهان کبیره دیگرتوبه کرده ودعا وذکر وصلوات بسیار میفرستد آیا چون ازهمه گناهان کبیره دیگرتوبه کرده قلبش پاک میشود ونور ایمانش خاموش نمیشود باایمان ازدنیا میرود وصدرصد وارد بهشت میشود.باتشکر


پاسخ: دوست گرامی. نماز مهمترین عمل واجب دینی است و اگر مسلمانی آن را عمدا و از روی آگاهی ترک کند, قطعا اهل عذاب خواهد بود. در قرآن کریم هست که وقتی بر جهنمیان می گذرند از ایشان سوال می کنند چه شد که گرفتار عذاب شدید, پاسخ می دهند که ما از نماز گذاران نبودیم. فی جنات یتساءلون/ عن المجرمین /ما سلککم فی سقر /قالوا لم نک من المصلین. 43 مدثر. در روایات هست اولین سوال قیامت از نماز است و قبولی سایر اعمال بسته به قبولی نماز است.اگر نماز مورد قبول خدا واقع شد سائر اعمال نیز قبول می شود و اگر نماز قبول نشد سایر اعمال نیز قبول نمی شود. این حدیث شریف بیان کننده چند امر می باشد:اولاً، بیانگر اهمیت واقعی نماز است.ثانیاً، برای بیان این نکته است که یک الگو برای معرفی مؤمن واقعی به ما نشان بدهد و بفرماید مؤمن حقیقی اهل نماز واقعی است و چنین فردی کارهای دیگرش هم درست است زیرا طبق آنچه در آیه 45 سوره عنکبوت آمده إِنَّ اَلصَّلاةَ تَنْهی عَنِ اَلْفَحْشاءِ وَ اَلْمُنْکَرِ؛ (29:45) بدرستی که نماز انسان را از هر کار خلاف و گناه باز می دارد و بدیهی است کسی که اهل چنین نمازی باشد همه حقوق دیگر اعم از حق اللَّه و حق الناس را هم رعایت می کند و لذا در قیامت با توجه به این که نمازهای او مورد قبول واقع می شود معلوم می شود که سایر کارهایش نیز نیاز به بررسی ندارد. لازم به ذکر است که این بررسی برای روشن شدن مطلب برای خود شخص است و الا خداوند عالم که آگاه به همه امور است و نیاز به این کار ندارد.ثالثاً: نماز تأثیر کلیدی و واقعی در دیگر اعمال انسان دارد و قیامت ظرف ظهور این تأثیر است.ج ) تجربه نشان داده است اکثر کسانی که اهل حق الناس و کارهای خلاف هستند یا اهل نماز نیستند و یا اگر نماز هم می خوانند نماز آنها را دارای روح تعبد که قلباً معتقد به مبدأ و معاد باشد نکرده است.بعد از این توضیحات باید خدممتان عرض کنیم که تارک نماز اقسام مختلفی دارد که حکم هر یک با هم فرق می کنند: 1ـ اگر فرد بالغ و عاقل نماز را به عنوان حکم خدا قبول ندارد، او کافر است و اهل جهنّم. اگر عناد با حقّ هم دارد، تا ابد در جهنّم خواهد بود. امّا اگر عناد ندارد، هم برزخ را در جهنّم است هم آخرت را؛ لکن بعید نیست که بعد از میلیونها سال عذاب نجات یابد.2ـ امّا اگر فرد بالغ و عاقلی نماز و روزه را حکم خدا می داند ولی به جا نمی آورد،دو حالت دارد؛ یا شیعه است یا سنّی. اگر شیعه است، برزخ را عذاب می کشد و در آخرت نیز مدّتی طولانی در عذاب خواهد بود ولی در نهایت از جهنّم خلاص می شود؛ ولی وارد بهشت اهل ایمان نخواهد شد؛ بلکه در بهشتی مادون بهشت افراد مؤمن خواهد بود که اهل بهشت آنجا را برای خود جهنّم می شمارند ولی اینها آن را در قیاس با جهنّم، بهشت خواهند دانست. امّا اگر چنین کسی سنّی باشد، دو حالت دارد؛ یا محبّ اهل بیت است یا محبّ اهل بیت نیست(ناصبی ) دومی تا ابد در جهنّم است، حتّی اگر اهل نماز و روزه هم باشد؛ امّا اگر سنّی محبّ اهل بیت است، هم برزخ را عذاب می شود هم آخرت را، ولی بالاخره نجات می یابد؛ و در بهشتی مادون بهشت فاسقان و بی نمازهای شیعه قرار می گیرد. البته این مطالب که گفتیم با این فرض است که شخص توبه ننماید و اقدام به قضای نماز و روزه اش نکند. در آخر چند حدیث در مورد اهمیت نماز خدمتتان عرض می کنیم:1- رسول خدا صل الله علی وآله فرمودند : کسیکه بدون دلیل نمازش را رها کند تا اینکه قضا شود بدرستیکه اعمالش را باطل کرده است .مَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ , ( جامع الأخبار، ص: 73)2- امیرالمؤمنین علی(ع) در نامه ای که به فرزند خوانده و صحابی بزرگوارش محمّد ابی بکر نوشته، فرموده است: « ... وَ اعْلَم أَنَّ کُلَّ شَیْ ءٍ مِنْ عَمَلِکَ تَابِعٌ لِصَلَاتِکَ وَ اعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ ضَیَّعَ الصَّلَاةَ فَإِنَّهُ لِغَیْرِ الصَّلَاةِ مِنْ شَرَائِعِ الْإِسْلَامِ أَضْیَع ــــــــ و بدان که تمام اعمال تو تابعى از نماز توست؛ و بدان که هر که نماز را ضایع کند، پس او نسبت به دیگر احکام اسلام، ضایع کننده تر است.» (تحف العقول عن آل الرسول، ص179)توصیه آخر این است که واقعا حیف است کسی که روزه می گیرد و کارهای خوب دیگر را هم انجام می دهد نسبت به نمازش کاهل باشد و یا اصلا نماز نخواند همانطور که بیان شد نماز اولین چیزی است که در روز قیامت در مورد آن از انسان سوال می شود به عبارتی دیگر نماز در روز قیامت به منزله گواهینامه است چنان که اگر در دنیا راننده ای گواهینامه نداشته باشد( هر چند خیلی چیزهای دیگرمانند سند خانه و سند ماشین و ... داشته باشد) مامور، ماشین شخص را متوقف می کند، در قیامت نیز اگر شخصی گواهی نامه(نماز) نداشته باشد جواز عبور ورود به بهشت مومنان را ندارد.نماز عشق بازی با خداست از این عشق بازی محروم نباشیم.البته مطمئنا خود شما اهل نماز هستید ولی باز اگر سوالی در مورد عوامل بی رغبتی به نماز و همچنین ایجاد رغبت در نماز خواندن داشتید در سوالهای بعدی در خدمت شما دوست گرامی هستیم.موفق و موید باشید. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image