تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
درست است که آیه مربوط به قصر نماز در مورد خوف نازل شده وعمومیّت ندارد،ولى آیه مربوط به ترک روزه براى مسافر عمومیّت دارد و مى دانیم نماز و روزه در سفر از هم جدا نیستند. بنابراین، عمومیّت حکم سفر را می توان از قرآن استفاده کرد. علاوه بر این، روایات متعدّدى نیز در این زمینه وارد شده است. امّا آیه مربوط به اعتکاف، به تعبیر فقها، در مقام بیان مشروعیّت اعتکاف نیست تا از آن عموم استفاده شود، بلکه در مقام بیان نهى از نزدیکى با زنان به هنگام اعتکاف است. پینوشتها: 1. سوره نساء، آیه 101؛ ترجمه: «هنگامى که سفر مىکنید، گناهى بر شما نیست که نماز را کوتاه کنید درصورتى که از فتنه (و خطر) کافران بترسید؛ زیرا کافران، دشمن آشکارى براى شما هستند». 2. روایات مربوط به نماز مسافر در وسایل الشیعه، ج 5، ص 490 به بعد، آمده است. 3. سوره بقره، آیه 187؛ ترجمه: «و با زنان هنگام اعتکاف در مساجد مباشرت نکنید. این احکام، حدود دین خداست، زنهار در آن راه مخالفت مپویید! خداوند این گونه آیات خود را برای مردم بیان فرماید، باشد که پرهیزکار شوند». 4. این روایات در وسایل الشیعه، ج 7، ص 400 باب 3، آمده است. منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله، جلد 4، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، قم: انتشارات امام علی بن ابیطالب علیه السلام، 1393. .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.