تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
محال است محبّت، سنخیّت نیاورد. لذا هر کسی هر چیزی را دوست، به مقداری که او را دوست دارد، عقائد و اخلاقیّات و اعمالش، با او هماهنگ خواهند شد. مثلاً اگر کسی صد تا چیز را دوست دارد با درجات مختلف، عقائد و اخلاقیّات و اعمال او، از تمام آن صد چیز، تأثیر خواهد پذیرفت، و مقدار تأثیرپذیری از هر کدام نیز تابع مقدار محبّت شخص به آن چیز خواهد بود. مثلاً اگر کسی ماشینش را دوست دارد، همین دوست داشتن، در اخلاق و اعمال او اثر خواهد داشت، اگر چه او خودش متوجّه این اثر نباشد. چنین کسی در آخرت هم با تمام آن صد چیز محشور خواهد شد. مثلاً فرض کنید کسی هم یک فرد جهنّمی را دوست دارد هم یک فرد بهشتی را؛ چنین کسی در آخرت، با هر دو محشور میشود به این صورت که به خاطر محبّت به یک فرد بهشتی درجات بهشتی به او میدهند ولی به خاطر محبّت به یک فرد جهنّمی، درجات او را کاهش میدهند. لذا جایگاه اخروی شخص، تابع برآیند محبتهای او خواهد بود. فرض کنید کسی هم جبرئیل ـ علیه السّلام ـ را دوست دارد، هم ماشینش را دوست دارد؛ در آخرت او به خاطر دوست داشتن جبرئیل، به جایگاه آن فرشته میرسد ولی از طرف دیگر به خاطر دوست داشتن ماشینش به جایگاه آن ماشین میرسد، نتیجه آن میشود که بین دو کشش مخالف قرار میگیرد؛ لذا نه در حدّ ماشین، پایین میآید نه در حدّ جبرئیل، بالا میرود. بر این اساس، اگر کسی همه چیز را فدای خدا کند و هر چیزی را دوست دارد، به خاطر خدا دوست داشته باشد، با خدا محشور میشود، یعنی به لقاء الله میرسد؛ البته به مقدار محبّتش. سگ اصحاب کهف هم چون اصحاب کهف را دوست داشت، با آنها محشور میشود؛ یعنی از حیوانیّت فراتر رفته و در آخرت به صورت انسان محشور خواهد شد. طبق احادیث، چهار حیوان به صورت انسان، وارد بهشت انسانها خواهند شد که یکی سگ اصحاب کهف است. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.