اثر چشم زخم /

تخمین زمان مطالعه: 11 دقیقه

چقدر چشم زخم در آدم تاثیر دارد؟وچطور می توان از تاثیر آن جلوگیری کرد؟چشم چه کسانی اینگونه است؟وچطر چشمشان اینگونه می شود؟


در پاسخ به نکاتی توجه کنید . الف.یکی از اقسام سحر و جادو، تصرفات چشم است، که اگر به گونه آسیب زا و زیانبار باشد از آن به چشم زخم یاد می شود. چشم زخم به معنای آسیبی است که چشم بد به کسی بزند. (فرهنگ فارسی ج1ص1290) قرآن در آیه 67 سوره یوسف، به امکان وحقانیت چشم زخم اشاره می کند. در این آیه حضرت یعقوب(ع) به فرزندان خویش فرمان می دهد که هنگام ورود به مصر از یک دروازه شهر وارد آن نشوند و از آن جایی که فرزندان ده گانه ایشان افرادی زیبا و تنومند و جوان بودند از ایشان می خواهد برای در امان ماندن از چشم زخم مردم مصر از دروازه های متعدد وارد شوند تا به چشم نیایند (المیزان ج11 ص218). بنابراین می توان گفت که چشم زخم امری پذیرفته شده در بینش و نگرش قرآنی است.(مجمع البیان ج5 و 6 ص380) در حقیقت یعقوب(ع) از چشم زخم مصریان نسبت به فرزندانش دل نگران بود.هرچند که آن حضرت(ع)، براین نکته تأکید می ورزد که قدرت انسان های دارای چشم زخم به گونه ای است که او نمی تواند جلوی آنها را بگیرد مگر آن که اراده الهی به این تعلق گیرد که چشم زخم مردم در ایشان اثر نگذارد.(یوسف67) مهم ترین آیه که درباره چشم زخم بدان اشاره می شود آیه 51 سوره قلم است. سـبـب نـزول آیـه آن بود که، کفار می خواستند رسول اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) را چشم بـزنـنـد تـا وفـات کند یا کشته شود. طایفه اى از بنى اسد معروف بودند به چشم بد. هر گـاه یـکـى از آنها به گاو یا شترى نظر مى افکند، فوراً آن حیوان میمرد یا مجبور می شدند آن را ذبـح و نـحـر کـنـنـد. یکى از آنـهـا کنیزى داشت مـی گفت به او: بر خیز و زنبیل را همراه من بیاور تـا گوشت فراهم کنم. میرفت هر کجا شتر یا گاو و گوسفند نـیـکـوئى مـی دید می گفت چقدر نیکو است، مانند این حیوان ندیده ام. فورا صاحبش از ترس آنکه هـلاک شـود آن را مـی کشت و نصیبى به او می داد، و بر هر چه چشمش اصابت می کرد طولى نمی کشید کـه او هـلاک می شد. قریش به آن مرد گفتند: بیا و نظر بر محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم افـکـن تـا چـشـمـت بـه او رسـد. آن مـرد آمـد نـزد رسـول خـدا. آن حـضـرت مـشـغـول قرائت قرآن بود ساعتى بحضرتش نظر انداخت و اندیشه می کرد و هیچ شک نداشت در آنـکـه پـیغمبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) بچشم او زده می شود و این بیت را انشاء کرد و گفت  : [قد کان قومک یحسبونک سیدا و اخال انک سید معیون] ( پیروانت معتقدند که مرد آقائى هستى، ولى من معتقدم مرد چشم خورده اى هستى ) پـروردگـار آیـه [وَ إِنْ یـَکـادُ ] را نـازل نمود و آن حضرت را از چشم بد آن مرد نگاه و محفوظ داشت. (تفسیر جامع ، ج 7، ص : 226) واژه زلق در لسان العرب، به معنای لغزیدن است و زلق بابصار و لغزیدن به چشم یعنی این که تو را با چشمانشان آزار رسانند و تو را از مقامی که داری بلغزانند(لسان العرب ج6ص70). این مقام همان مسئله ذکر حکیم و قرآن عظیمی بود که آنان را شگفت زده کرده بود و بهترین سخنوران و شاعران کافران در برابرش زانو به زمین زده بودند. ب. روایات درباره چشم زخم : 1. عـــَنْ مـــُعـــَمَّرِ بـْنِ خـَلَّادٍ قـَالَ کـُنْتُ مَعَ الرِّضَا عبِخُرَاسَانَ عَلَى نَفَقَاتِهِ فَأَمَرَنِى أَنْ أَتَّخِذَ لَهُ غـَالِیـَةًفـَلَمَّا اتَّخـَذْتـُهـَا فـَأُعـْجـِبَ بِهَا فَنَظَرَ إِلَیْهَا فَقَالَ لِىیَا مُعَمَّرُ إِنَّ الْعـَیـْنَ حـَقٌّ فـــَاکـــْتـــُبْ فـِى رُقـْعـَةٍالْحـَمـْدَ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْمُعَوِّذَتَیْنِ وَ آیَةَالْکُرْسِىِّ وَ اجْعَلْهَا فِى غِلَافِ الْقَارُورَةِ معمّر بن خلاد گوید: در خراسان متصّدى مخارج و کارهاىحضرت رضا علیه السلام بودم . حضرت دستور داد برایش عطرى تهیه کنم ؛ وقتى تهیّه کردم، شگفتى نمود و به آن نظر کرد و فرمود: اى معمّر چشم زخم واقعیّت دارد، بر پارچه اى (حمد) و توحید و معوّذتین و آیة الکرسى را بنویس و آن را در جلد قاروره و شیشه عطر قرار ده . (مکارم الا خلاق ص 386) 2. رُوِىَ عـــَنْ أَبـــِى عــَبـْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قـَالَ الْعَیْنُ حَقٌّ وَلَیْسَ تَأْمَنُهَا مِنْکَ عَلَى نَفْسِکَ وَ لَا مـِنـْکَ عـَلَى غـَیـْرِکَفـَإِذَا خـِفْتَ شَیْئاً مِنْ ذَلِکَ فَقُلْ ما شاءَ اللّهُ لا قُوَّةَ إِلاّبِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظِیمِ ثَلَاثاً از امـام صادق (ع ) روایت است که: چشم زخم واقعیّت دارد،از چشم دیگرى بر خود ایمن مباش و هم از چشم خود بر دیگرى و اگر از چشم زخم ترسید سه بار بگو: ما شاء الله لا حول و لا قوّة الا بالله العلىّ العظیم (مکارم الا خلاق ص 386) 3. عـــَنْ أَبـــِى عـــَبـْدِ اللَّهِ ع : إِذَا تـَهـَیَّأَ أَحـَدُکـُمْتـَهْیِئَةً تُعْجِبُهُ فَلْیَقْرَأْ حِینَ یَخْرُجُ مِنْ مَنْزِلِهِالْمُعَوِّذَتَیْنِ فَإِنَّهُ لَا یَضُرُّهُ شَیْءٌ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى از امـام صـادق (ع ) روایـت اسـت : چون یکى از شما با هیأت آراسته اى از خانه بیرون مى شود به هنگام خروج دو سوره معوّذتین را بخوانید: که به فرمان حق آسیبى نبینید ان شاء اللَّه تعالى . (مکارم الا خلاق ص 386)   ج. وظیفه کسى که چشمش شور است: از بـعضى روایات استفاده مى شود که ،وظیفه کسى که چشمش شور است در وقتى که متعجب شد از کسى و یا چیزى بگوید [تبارک الله احسن الخالقین اللهم بارک فیه ]. و یا بگوید [الله الصمد ما شاء الله لا قوه الا بالله ]. و یا بگوید [آمنت بالله و صلى الله على محمد و آل مـحـمـد ]. تـا چـشمش اثر نکند . و در بعضى روایات هست اگر کسى چشمش شور بود و اثر کرد وظیفه اش این است که فورى وضو بگید تا اثر چشم زخم از بین برود 4. عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع : مَنْ أَعْجَبَهُ مِنْ أَخِیهِ شَىْءٌفَلْیُبَارِکْ عَلَیْهِ فَإِنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ از امـام صـادق (ع ) روایـت است : هر که چیزى از رفقایش او را شگفت آرد به او بارک الله گوید که چشم زخم واقعیت دارد (مکارم الا خلاق ص 386) 5.وَ قَالَ النَّبِىُّ ص إِنَّ الْعَیْنَ لَتُدْخِلُ الرَّجُلَ الْقَبْرَ وَالْجَمَلَ الْقِدْرَ و نبى اکرم (ص ) فرمود : چشم زخم مرد را به گور و شتر را به دیگ می فرستد . (مکارم الا خلاق ص 386)   6. وَ مـــِنـــْهُ، عـَنْ مـُحَمَّدِ بْنِ مَیْمُونٍ الْمَکِّىِّ عَنْ عُثْمَانَبْنِ عِیسَى عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ الْمُخْتَارِ عـَنْ صـَفـْوَانَ الْجـَمَّالِعـَنْ أَبـِى عـَبـْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قـَالَ لَوْ نـُبـِشَ لَکـُمْعـَنِ الْقـُبـُورِ لَرَأَیـْتـُمْ أَنَّ أَکـْثَرَ مَوْتَاهُمْ بِالْعَیْنِلِأَنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ أَلَا إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قـَالَ الْعـَیـْنُ حـَقٌّفـَمـَنْ أَعـْجَبَهُ مِنْ أَخِیهِ شَىْءٌ فَلْیَذْکُرِ اللَّهَ فِى ذَلِکَفَإِنَّهُ إِذَا ذَکَرَ اللَّهَ لَمْ یَضُرَّه از امـام صـادق (ع ) روایـت اسـت : اگـر قـبـرهـا شـکافته شود هر آینه مى بینید که بیشتر مـردگـان بـه سـبب چشم زخم مرده اند، زیراچشم زخم حق است. آگاه باشید، پیامبر فرمودند: چشم زخم حق است . پس اگر از چشم زخمترسیدید ذکر خدا بگوئید که ذکر خدا مانع اثر چشم زخم مى شود . (بحار الا نوار ج 60 ص: 25)   د‌.      با توجه به ساختار انسان از روح و جسم و اهمیت نقش روح برای ادامۀ حیات بشر و ارتباط تنگا تنگ روح با چشم باید باور کنیم که برخی از انسان ها روح و توان منحصر به فردی دارند که می توانند نه تنها اشیا و چیزها را جا به جا کند بلکه مانند اشعه لیزر آن را منفجر و متلاشی نمایند . این انرژی گاه از راه چشم ظاهر می شود . قدرت تخریبی چشم بستگی به نیروی باطنی هر شخص مختلف است که بشر به طور طبیعی از چنین توان و انرژی برخوردار می باشد . مخصوصا اگر با یک نگاه و نظر مخصوص باشد .  بررسی چگونگی تأثیر چشم از سوی دانشمندان  نشانگر پذیرش اصل این مسئله از سوی ایشان است . در این زمینه برخی آن را پدیده ای مادی دانسته و گفته اند : به هنگام چشم زدن اجزایی نامرئی از چشم خارج شده و در بدن شخص چشم خورده وارد می شود نظیر سمی که افعی با نگاه ، از خود خارج می کند و هدف خود را از پای در می آورد در تأیید این نظر استناد شده به نقل اصمعی از یک چشم زن معروف که می گوید : هرگاه چیز خوش آیندی نظرم را جلب نماید و آن حالت در من پیدا شود احساس می کنم حرارتی از چشم من خارج می شود چنانکه بسیاری از دانشمندان امروزی نیز معتقدند در بعضی از چشمها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته است که کارائی زیادی دارد اما اکثر دانشمندان و فیلسوفان این تأثیر را نفسانی دانسته اند چنانکه بحثهای مربوط به هیپنوتیزم و تأثیری که از طریق آن در شخص پیدا می شود نشانگر آن است که نفس دارای آثاری است که هنوز شناخته شده نیست برخی از اندیشمندان نیز با صرف نظر از مادی یا نفسانی بودن چشم زخم آن را از دیدگاه کلامی توجیه کرده اند مانند اینکه مصلحت نظر شونده باعث شده خداوند متعال برای بعضی از چشم ها چنین تأثیری قرار دهد مثلا خداوند می داند اگر نعمت را از وی سلب نکند از آخرت غافل می شود و یکی از عوامل سلب نعمت چشم زخم است هر چند خداوند عوض آن در زمان دیگری یا در آخرت به او خواهد داد .  و. نکته مهمی که نباید فراموش شود این است که، قدرت الهی است که انسان را از شر سحر و انواع ان مصون می دارد لذا پناه بردن به اجسام یا اشیائی که هیچ توجیه دینی ندارد به نوعی پناه بردان به غیر خدا محسوب می شود، و دیگر اینکه بـسـیـار دیـده مـی شـود افـرادى صـرفـا بـه دلیـل ایـنـکـه چـشـم فـلانـى بـه مال یا عزیزانشان افتاده و بعد بیمارى یا مشکلاتى براى آنها پیدا شده دیگران را متهم بـه چـشـم شـورى مـی کـنـند که از چشم زخم فلانى چنین و چنان شد، و چه بسا این بدبینی ها کـدورتـ هـایى مـیـان دوسـتـان یـا افـراد یـک فـامـیـل و یـک مـحـل بوجود مى آورد و سبب جدائى و قطع رحم عده اى از یکدیگر مى شود، بلکه ممکن است بـه سـبب کوتاهى و اهمال کارى خود فرد باشد، یا به خاطر بدى که در حق اقوام نزدیک مـثـل پـدر و مـادر و دیگران کرده  باشد، یا به خاطر انجام گناهان یا ناشکرى و غفلت از یـاد خـدا بـاشـد، و از همه مهمتر، طبق آیه قرآن ، هر فردى سالى یک یا دو بار امتحان مى شـود کـه در بـرابـر خـوشـی هـا و سـخـتـی هـا چـگـونـه عـمـل مـى کـنـد، پـس اتـفـاقـات صـرفـا بـر اثـر چـشـم زخـم نـخـواهـد بـود و بـه عـوامـل غـیـر آن هـم مـمـکن است ارتباط داشته باشد؛ لذا واضح و روشن است که آن یک امر اشتباهى است و نباید به برادران دینى خود بد بین بود. masafportal.com ه. راهکارهای جلوگیری از چشم زخم و بی اثر کردن آن به طور خلاصه : الف) یاد کردن خداوند؛ از امام صادق(ع) روایت شده است: «هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد کند؛ زیرا وقتى خداوند را به یاد آورد ضررى به برادر مؤمنش نمى رسد»، (بحارالانوار، ج 60 ، ص 25).   ب ) گفتن «تبارک اللّه احسن الخالقین؛ امام صادق(ع) فرمود: «کسى که چیزى از برادرش او را متعجب ساخت این جمله را بگوید، زیرا چشم زخم حق است»، (همان، ص 26).   ج ) گفتن «امنتُ باللّه و صلى اللّه على محمد و آله»؛ پس از آن اثر چشم زخمى خنثى مى گردد. د ) قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم خوردن، V }(همان، ج 92). ه ) نوشتن سوره هاى «حمد»، «اخلاق»، «ناس»، «فلق» و «آیة الکرسى» در ورقه اى و به همراه داشتن آن. (همان، ص 25).{ و ) قرائت سه مرتبه ذکر «ماشاءاللّه لاحول ولا قوة الا باللّه العلى العظیم» به هنگام ترس از چشم خوردن یا چشم زدن،(همان، ص 26). ز. اگر چه چشم زخم یا چشم خوردن حق است و واقعیت دارد، ولی نباید هر پیشآمد و حادثه تلخ و ناگواری را معلول چشم زخم دانست. بسیاری از آدم ها به جای این که به سراغ علت مشکلات و سختی ها، شکست ها، ورشکستگی ها، و علل توقف پیشرفت ها بروند، مشکلات خود را به عوامل ناپیدا همانند چشم زخم و سحر و جادو و طلسم نسبت می دهند. در حالی که خداوند عقل و فکر داده، تا پیش از انجام هر کاری اندیشه را به کار گیرند، هدف و مقصد را تعیین کنند. و پس از انجام هر کاری از طریق ارزیابی عملکرد ها، علل شکست یا عوامل پیروزی و موفقیت های خود را بیابند. ناخوشایندها را برطرف کنند ، و به تقویت علل خوشایندها بپردازند.      .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image