تخمین زمان مطالعه: 49 دقیقه
در رابطه با مسایل جنسی مسایل مختلفی مطرح است که به نمونه هایی اشاره می شود.مقدمه در نهاد انسانها نیازها و تمایلات متنوع و متعددی به ودیعه گذارده شده، برای ارضاء و اشباع شدن هر کدام از نیازها، راهکارها و اصولی از ناحیة خالق انسان، بیان گردیده است. یکی از نیازهای اساسی، فراگیر، پرمنفعت و لذتبخش نیازهای جنسی است. نیاز وسایق جنسی یکی از نیازهای نیرومند و فراگیر است بهطوری که این نیاز در انسانها و حتی حیوانات هم وجود دارد. ارضای این نیاز علاوه بر اینکه باعث کامجویی و لذت میگردد باعث بقای انسانها و سایر موجودات میگردد. فعالیت سایق جنسی (کشاننده) در انسان، باعث بروز رفتارهایی میشود که به آنها رفتارهای جنسی میگویند. اما این بدان معنا نیست که رفتار جنسی به طور کامل تحت تأثیر عوامل غریزی است؛ به دلیل اینکه جنبههای اجتماعی و فراگرفتنی رفتار جنسی، نقش بسیار مهمی در کم و کیف آن ایفا میکند.به هر تقدیر، آموزش، تنظیم و اصلاح رفتارهای جنسی که یکی از کارکردهای اساسی خانواده بهویژه همسران است. از سوی بسیاری از روانشناسان و کسانی که در مسایل خانواده پژوهش میکنند مورد تأکید قرار گرفته است. تنظیم و اصلاح رفتارهای جنسی همسران وهمچنین آموزش ممارستهای لازم در رباطه با مسایلی همچون، کیفیت تحریک یکدیگر، توجه به تفاوتهای زن و مرد، دفعات آمیزش جنسی در هفته، بهداشت جنسی و ... نقش زیادی در استحکام خانواده دارد. قرار گرفتن مسایل جنسی در بستر طبیعی و هنجار، مانع از بروز کجرویهایی همچون زنای با محارم، تجاوز جنسی به کودکان، اختلافات خانوادگی و سردی کانون خانواده میشود.اهمیت و جایگاه ارتباط جنسی در استحکام خانوادهوابستگی طبیعی و نیاز زیستی روانی مرد و زن به یکدیگر و نقشی که هر یک از آنها در ارضای تمایلات عاطفی، جنسی و روانی یکدیگر ایفا میکنند، آنها را به صورت جدی و عمیق به همدیگر نیازمند نموده است. این وابستگی و نیاز متقابل و آثار متنوع آن تقریباً همة عرصههای زندگی فردی و اجتماعی بشری را متأثر ساخته و در هر جا به گونهای جلوهنمایی کرده است. بیتردید، این تدبیر حکیمانه که در متن عالم هستی تعبیه شده، اگر با دیگر زمینهها و شرایط تأثیرگذار بر شکلگیری و تداوم صحیح زندگی همراه شود، بیشترین نقش را در تحکیم و تثبیت و پویایی خانواده خواهد داشت.در این قسمت از بحث به نمونههایی از آثار روابط جنسی در خانواده و روابط همسران، اشاره میکنیم:الف) ارضای نیازهای جنسیاز آنجا که ارضای جنسی در سطح خُرد یکی از اهداف مهم دو زوج در تشکیل خانواده، و در سطح کلان یکی از کارکردهای اصلی نهاد خانواده است، طبیعی به نظر میرسد که اگر این نیاز و مهم تأمین نشود، اختلال زیاد در روابط همسران ایجاد شده و بنیان خانواده سرد و بیروح خواهد بود. ارضاء نیازهای جنسی برای همسران در اولویت نخست قرار دارد و چنانچه این نیاز ارضاء نشود و یا به صورت مطلوب برآورده نگردد، اختلافهای زیادی به وجود میآورد. تحقیقات نشان میدهد که همسرانی که روابط جنسی مطلوبی دارند، رضایت خاطرشان از زندگی بیشتر است و همچنین اثبات شده که ردّ درخواستهای جنسی مرد از سوی همسر، آشفتگی زیاد مرد را به همراه دارد. همچنین تحقیقات زیادی اثبات کرده که روابط خوب جنسی یکی از عوامل رضایت از تشکیل خانواده و رضامندی زناشویی است. مطالعات نشان میدهد که44٪ از اختلافات خانوادگی و زناشویی ناشی از مشکلات روابط جنسی بوده و حدود 25٪ نیز به عللی با روابط جنسی ارتباط دارد. در مطالعات طولی ادوارد وبوث (1994) مشخص شد که کاهش رضایت جنسی و ارتباط جنسی با احتمال وقوع طلاق و اختلافات همبستگی دارد. همچنین تحقیقات نشان میدهد که رضایت جنسی در پایداری زناشویی سهیم است. در تحقیقی که توسط لومن (1994) انجام شد این نتیجه بهدست آمد که رضایت جنسی با تعداد دفعات فعالیت جنسی همبستگی دارد و زوجینی که دفعات بیشتری به ارتباط جنسی میپردازند، رضایت بیشتری دارند. در تحقیق دیگری که توسط گریلی (1991) انجام شد، چنین بدست آمد که نارضایتی جنسی باعث گرایش به فحشا و بیعفتی و همچنین سردی روابط میگردد. ب) تأمین نیازهای عاطفیروابط جنسی همسران علاوه بر تأمین نیازهای جنسی و زیستی زوجین، نیازهای عاطفی آنان را نیز تأمین میکند. زیرا وقتی رابطه جنسی واقعی و عمیق برقرار میشود در ضمن آن، رابطه عاطفی صمیمی نیز وجود دارد. وقتی همسران با همدیگر همآغوش میشوند و تمایل به برقرای ارتباط جنسی پیدا میکنند، در کنار همدیگر خوابیده و با اظهار علاقه و محبت، یکدیگر را نوازش نموده و نسبت به همدیگر اظهار عشق و علاقهمندی مینمایند. این اظهار محبت و علاقه، نقش زیادی در آرامش روانی آنان دارد. به طوری که عدهای از خانمها ارتباط عاطفی را به ارتباط جنسی ترجیح میدهند و حتی ارتباط جنسی را بیشتر به دلیل نیازهای عاطفی میخواهند. دادهها و تحقیقات حاکی از آن است که افراد متأهل به طور کلی از لحاظ جسمانی و روانی نسبت به افراد مجرد کارکرد بهتری دارند و این بهخاطر حمایت عاطفی و روانی که در ازدواج و رابطة زناشویی وجود دارد، بوجود آمده. همچنین تحقیقات ثابت کرده، افرادی که رابطة زناشویی موفق و صحیحی دارند، با نشاطتر و شادابتر بوده و رضایتمندی آنان از زندگی بیشتر است و کمتر گرفتار افسردگی و اضطراب میشوند. ج) ایجاد سلامتی جسمانینتایج مطالعات نشان میدهد، افراد متأهلی که زندگیشان پایدار بوده و رضایت جنسی داشتهاند، عموماً عمر طولانی دارند، از نظر جسمانی سالمتر و کمتر مبتلا به سرطان میشوند. از سوی دیگر اختلاف زناشویی و عدم رضایت از روابط جنسی، با سطح سلامت پایینتر و بیماریهای جسمانی خاص نظیر سرطان، بیماری قلبی و درد مزمن، رابطه دارد. بررسیهای مربوط به تعامل زناشویی حاکی از احتمال وجود مکانیزمهایی است که نشان میدهند رفتارهای خصمانه و اختلاف در طول مدت زندگی زناشویی، با کارکردهای ایمنی غدد درونریز و قلبی عروقی ارتباط دارد (کریگهد و نمروف، 2001). بلوم، اشر و وایت (1978) نیز در بررسیهای خود به این نتیجه رسیدهاند که میان ناآرامیهای زناشویی و اختلال جسمانی و عاطفی یک رابطة آشکار وجود دارد. د) باعث شادی و نشاطبسیاری از مطالعات نشان داده که افراد متأهل شادتر از افراد مجرد هستند. بررسیهای تحلیلی که توسط اینگهارت (1990) بر روی نمونة بزرگی حدود 163000 نفر انجام شد. نشان داده که کسانی که ازدواج کرده و رضایت از رابطة زناشویی دارند، به طور متوسط شادتر و بانشاطتر از دیگران هستند. وود و همکاران (1989)در یک مطالعه فراتحلیلی بر روی 93 مطالعه، دریافتند که ازدواج و رضایت جنسی، مفیدترین شادی و رضایت را برای زنان ایجاد میکند. ه) باعث عزت نفسفرایندهای شناختی زیادی وجود دارد که باعث افزایش عزت نفس و احساس ارزشمندی افراد میشود. دوست داشتن و تمجید شدن از عواملی هستند که عزت نفس را بالا میبرند، این دو ویژگی در همسرانی که رضایت جنسی دارند و رابطة جنسی خوبی برقرار میکنند، به وفور یافت میشود یعنی آنان با اظهار علاقه و عشق نسبت به همدیگر و با رعایت احوال آمیزش، آنرا رضایتمند میکنند و در نتیجه یک دیدگاه مطلوب نسبت به خود و دیگران پیدا میکنند و از تعارض و خودبینی خارج میشوند و به طرف واقعیتها میل پیدا میکنند. با توجه به مطالب ذکر شده مشخص میشود که رابطة زناشویی،سنگ زیربنایی عملکرد خوب خانواده است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با عملکرد والدین ارتباط دارد. همسرانی که تحت تأثیر رابطة جنسی موفق از سلامتی عاطفی، جسمانی و روانشناختی، برخوردار باشند، روابطشان با همدیگر و با فرزندان، رضایت بخش بوده و این خانواده از استحکام و پویایی برخوردار خواهد بود. علاوه بر اینکه فرزندان این خانواده، سالمتر، پویاتر، موفقتر و از نظر روحی و جسمانی، بهنجار خواهند بود. تحقیقات ثابت کرده که اختلاف و تعارض زناشویی پدر و مادر موجب بزهکاری فرزندان شده است (کریگهد و نمروف، 2000). همچنین اختلاف والدین بر تحصیلات، روابط اجتماعی، همسرداری، صمیمیت، اظهار محبت، تعارضات زناشویی، فساد و فحشا و... فرزندان تأثیر زیادی داشته است. جایگاه ارتباط جنسی از منظر دینیاز جمله عواملی که در سوق دادن افراد به ازدواج، دوری گزیدن از تجرد و جایگزینهای احتمالی ازدواج، نقش تعیین کننده دارد، تلقی ارزشمندی و مقدس بودن این امر است. به اعتقاد صاحبنظران، یکی از عوامل مهم سقوط جایگاه خانواده در غرب، فرایند عمومی دنیوی شدن یا تقدس زدایی از ازدواج و تشکیل خانواده بوده است. در آموزههای اسلامی تلاش شده تا نگاه مقدسی به ازدواج ایجاد گردد. این تلاش و کوشش در آیات و روایات به طور صریح و تلویحی وجود دارد. در آیه 21 سورة روم آمده است؛ از آیات و نشانههای خداوند این است که برای شما همسرانی از جنس خودتان آفرید تا در کنار آنان به آرامش برسید و بین شما مودّت و رحمت قرار داد. پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد میفرمایند: هیچ کانونی در اسلام بنا نشده است که نزد خداوند از کانون ازدواج محبوبتر و عزیزتر باشد. همچنین فرمودند: هر کسی میخواهد خدا را در حال پاکیزگی و طهارت ملاقات کند، به وسیلة ازدواج، عفت پیشه سازد. امام صادق نیز فرمودند: دو رکعت نماز افراد ازدواج کرده از هفتاد رکعت نماز افراد مجرد، با فضیلتتر است. علاوه بر نکات فوق در آموزههای اسلامی نکاتی مورد توجه قرار گرفته که در مذاهب دیگر کمتر مورد توجه بوده است. نکتة نخست اینکه برخلاف مسیحیت سنتی ـ که همواره از میل جنسی به عنوان امری منفی تبلیغ کرده و بر سرکوب تمایلات جنسی در خارج از چهارچوب خانوادة تکهمسر تأکید نموده است ـ اسلام (در بینش شیعی) اساساً ارضای مشروع نیازهای جنسی را منحصر به تک همسری نمیداند بلکه با تجویز چندهمسری و ازدواج موقت، درصدد جلوگیری از آسیبهای جنسی و انحرافات برآمده است. در حالی که در غرب این مسأله (نیاز جنسی) در چهارچوبهای خاصی مثل انحرافات جنسی و مراکز فساد و آزادیهای جنسی، مطرح شده است. نکته دوم آن است که در آموزههای اسلامی، تفاوتهای جنسی زن و مرد از حیث تمایلات، پذیرفته شده و برای آن منشأ زیستشناختی، قائل شدهاند. از روایات اسلامی استفاده میشود که سایق جنسی و نیاز جنسی مرد از حیث کمّی، برتر و سایق جنسی زن از حیث کیفی، برتر و قویتر است. همچنین بردباری و تحمل جنسی زن بیش از مرد و تحریکپذیری جنسی زن و مرد نیز متفاوت است. برپایه همین تفاوتهاست که در فقه اسلامی در زمینة ارضای غریزة جنسی حقوق و تکالیف متفاوتی را برای زن و مرد قائل شدهاند. با این همه، اسلام بر تأمین نیازهای جنسی زن در چهارچوب خانوده، بهطور خاص تأکید کرده است و از این نظر، کارکرد یادشده را هم دربارة مردان و هم زنان صادق میداند. حق همبستری که به موجب آن شوهر مجاز نیست بدون رضایت زن بیش از چهار ماه از همبستر شدن با وی خودداری ورزد، وجوب ارضای نیاز جنسی زن توسط شوهر در مواردی که خطر آلوده شدن زن به گناه در کار باشد و تأکید بر لزوم ملاعبه (معاشقه یا بازی جنسی یا شوخی جنسی بین زن و شوهر، به ویژه پیش از عمل زناشویی) نمونههایی از توجه خاص اسلام به میل جنسی زن است. خانم نوال السّعداوی ـ فمنیست سرشناس عرب ـ میگوید: محمد از جهت درک مسایل جنسی بر بیشتر مردان عصر جدید برتری دارد و نیز از جهت توانایی و شهامت اعتراف به اموری که بیشتر مردان فرهیختة عرب به آنها اعتراف نکرده یا از اعتراف به آنها احساس مشقت کردهاند، که موضوع ملاعبه جنسی از جملة این امور است. در آموزههای دینی علاوه بر تأکید عمومی بر ازدواج و نیکو بودن آن، به اجر و پاداش و ثواب آمیزش جنسی به طور خاص اشاره گردیده است. اینک به نمونههایی از این فرمایشات معصومین در این باره توجه فرمایید:الف) روزی رسول خدا به خانه همسرش امسلمه رفت و در آنجا بوی معطر و خوشی به مشامش رسید، فرمود: آیا حولاء (زن عطر فروش) به اینجا آمده است؟ امسلمه گفت: بله اینجاست. حولاء حاضر شد و گفت: پدر و مادرم به قربانت، شوهرم از من دوری میکند. پیامبر فرمود: خودت را بیشتر معطر و خوشبو کن. حولاء گفت: هر عطری بوده استفاده کردهام با این حال شوهرم از من دوری میکند. پیامبر فرمود: اگر میدانست که توجه و رو به تو آوردن چهقدر ارزش و پاداش دارد دوری نمیکرد، حولا گفت: چه پاداشی دارد؟ پیامبر فرمود: وقتی به تو رو میکند، دو ملک او را در آغوش میگیرند و پاداش او مانند کسی است که در جبهه شمشیر به دست گرفته و با دشمن بجنگد. وقتی با همسرش مجامعت و آمیزش میکند، گناهانش چون برگهای درخت ریخته میشود و وقتی که غسل میکند، از گناهانش بیرون میآید. امام صادق میفرمایند: پیامبر گرامی اسلام به ابوذر فرمود: با همسرت مجامعت و آمیزش کن تا ثواب ببری. ابوذر تعجب کرد و گفت: یا رسولالله مجامعت کنم خدا به من پاداش میدهد؟ پیامبر فرمود: هم چنانکه از راه حرام به مجامعت اقدام کنی گناه میبری، اگر از راه حلال باشد پاداش و ثواب میبری. در نگاه دینی، آمیزش و مجامعت علاوه بر ثواب همچنین آثار جسمانی و معنوی نیز دارد که به نمونههایی از آنها اشاره میشود.پیامبر گرامی اسلام میفرمایند: ای گروه جوانان! هر یک از شما که میتواند ازدواج کند، در این باره اقدام نماید، زیرا ازدواج باعث میگردد تا چشم و دامن انسان از گناه باز داشته شود و عفت انسان محفوظ بماند. امام صادق نیز فرمودند: همسر زیبا باعث درمان بیماری میشود و بلغم را دفع میکند. عوامل مؤثر در تقویت قوای جنسیدر میان عواملی که در تقویت قوای جنسی مرد و زن، تأثیر فوقالعادهای دارد؛ دو چیز است. نخست عوامل روانی و عاطفی و سپس عنصر تغذیه و مواد غذایی. دربارة عوامل روانی و عاطفی و نقش آن در تقویت قوای جنسی، تحریک همسران، رضایت جنسی و استحکام خانواده، در قسمتهای بعدی همین فصل به طور مفصل و جامع، گفتگو خواهیم کرد. در این قسمت فقط به عنصر تغذیه و نقش آن در تقویت قوای جنسی و تمایلات شهوانی میپردازیم.همانطور که اطلاع دارید حیات و سرزندگی انسانها به خونی است که در رگهای آنان جاری است. خون از طریق رگها به تمام اعضای بدن منتقل میشود و باعث تغذیه آنان میگردد. خون نیز به نوبة خود از مواد غذایی که انسان مصرف مینماید، ساخته میشود. اگر تغذیه سالم، بهداشتی و پرانرژی مصرف شود، به دنبالش خونی سالم و پرانرژی تولید میگردد. خون علاوه بر اینکه مواد اصلی منی را تشکیل میدهد، در فعال شدن و استقامت قوای جنسی و آلت جنسی نقش تعیین کننده و محوری دارد. لذا تغذیه کافی، سالم و پرانرژی نقش اساسی در تأمین خون و به دنبال آن، نشاط بدن و تقویت قوای جنسی دارد. تغذیه ناکافی از عواملی است که در تحلیل رفتن و ضعف قوای جنسی نقشی مؤثر دارد. گاهی انسان به چیزی میل و گرایش دارد، ولی توان بهرهمند شدن از آن را ندارد. لذا اشتیاق به همبستری با زن، بدون تغذیه صحیح (کافی) میسر نیست. تذکر این نکته نیز لازم است که افراد مبتلا به مصرف دارو و یا مواد دیگری برای تحریک جنسی، به زودی از قوای جنسی محروم میشوند و به ناتوانی جنسی مبتلا میشوند. زیرا آنان بدون تقویت طبیعی بدن، به تحریک کاذب روی آورده و در واقع از قوای جنسی خود به صورت غیرطبیعی و از طریق تحریکات دارویی بهره میبرند. غذاهای شیرین و پروتئیندار چون عسل، خرما، کباب، خامه، شیر، گوشت و ... برای تقویت قوای جنسی توصیه میشود. همچنین پسته، کاهو، هویج زرد، شلغم پخته، زنجبیل، انجیر، زعفران، پیاز، سیر (البته کم) و تخم مرغ، برخی به استفاده از گداخته ـ غذایی که از مغز پسته، بادام، فندق، گردو، شاهدانه، عسل و آرد تهیه میشود ـ نارگیل و شیر آن، ترنجبین، دارچین، فلفل سیاه، سیب، پستان حیوانات، قلوه خروس، کاکائو، کندر، موز. در آموزههای دینی و روایی نیز به برخی غذاها اشاره شده که در تقویت قوای جنسی مؤثرند.پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد میفرمایند: شانه کردن سر به طور مرتب، رزق را زیاد میکند و قوای جنسی را تقویت مینماید. امام صادق میفرمودند: استعمال بوی خوش، باعث تقویت قلب و قوای جنسی میشود. امام صادق همچنین فرمودند: پیاز بخورید زیرا پیاز سهخاصیت دارد؛ دهن را پاک میکند، لثه را محکم میکند و آب منی را زیاد کرده و قوای جنسی را تقویت مینماید. امام صادق همچنین فرمودند: هویج باعث دوری از قولنج و بواسیر بوده و تقویت کننده قوای جنسی است. امام صادق همچنین در روایتی دیگر دربارة حلیم میفرمایند: پیامبری از پیامبران الهی دربارة ضعف بدنی و ناتوانی آمیزش، از خداوند کمک خواست؛ خداوند دستور داد تا حلیم بخورد. همانطور که ملاحظه فرمودید در برخی روایات به خوردن غذاها و میوههایی سفارش شده که در تقویت قوای جنسی مؤثر هستند. اگر چه ممکن است مخاطب این روایات افراد خاص و با بیماری خاص باشد ولی در مجموع میتوان این بهره را برد که این توصیهها مفید بوده و در رابطه با افراد زیادی میتواند مؤثر باشد. مسایل بهداشتی ارتباط جنسیرعایت بهداشت در تمام عرصههای زندگی، امری مطلوب، مفید و مورد سفارش خردمندان و پزشکان است. رعایت بهداشت در آمیزش جنسی نیز علاوه بر حفظ سلامتی روحی و روانی، باعث لذت بیشتر از ارتباط جنسی میگردد. در این قسمت به نمونههایی از بهداشت جنسی اشاره میکنیم:الف) مسواک زدنمسواک علاوه بر اینکه لثهها را قوی و دندانها را سفید و پاکیزه میکند، باعث خوشبویی و پاکی دهان میشود. همچنین مسواک زدن پاداش معنوی نیز داشته و ثواب عبادات را افزایش میدهد. حضرت علی میفرمایند: مسواک باعث پاکی دهان و رضایت پروردگار میشود. پیامبر گرامی اسلام فرمودند: برای هر چیزی پاککنندهای است و دهان با مسواک زدن پاک میشود. امام صادق فرمودند: مسواک زدن دوازده فایده دارد؛ از سنّت پیامبران است، باعث پاکی دهان میشود، چشم را نورانی میکند، باعث رضایت پروردگار است، بلغم را دفع میکند، حافظه را قوی مینماید، دندان را سفید میکند، ثواب اعمال را زیاد میکند، پوسیدگی را کم میکند لثه را قوی مینماید، اشتهاء را زیاد میکند و باعث خشنودی ملائکه میشود. امام صادق همچنین فرمودند: دو رکعت نماز با مسواک، از هفتاد رکعت نماز که بدون مسواک زدن خوانده شود، برتر است. وقتی همسران با دهانی خوشبو، دندانی سفید و حالتی معنوی با همدیگر آمیزش میکنند، جذابیت آنان بیشتر شده و روابط آنان صمیمیتر، پایدارتر و زیباتر خواهد بود. برعکس اگر این مسایل بهداشتی رعایت نشود، ممکن است به خاطر کثیفی و بدبویی دهان، از همدیگر متنفر شوند.ب) حمام و نظافتآراستگی و نظافت از ویژگیهایی است که هر فردی که سالم و بهنجار است آنرا دوست دارد. کمتر کسی پیدا میشود که از زیبایی، تمیزی و ظاهری آراسته و خوشبو لذت نبرد. این امر در روابط همسران از اهمیتی دو چندان برخوردار است زیرا آنها سالیان زیادی به طور عمیق و بسیار نزدیک با یکدیگر مواجه هستند. اگرچنانچه از آراستگی و طراوت برخوردار نباشد. کمکم به یکدیگر کم رغبت میشوند. لذا توصیه میشود تا همسران چه مرد و چه زن، خود را آراسته و تمیز نگه دارد. سعی کند قبل از آمیزش جنسی به حمام رفته و بدن خود را با صابون و آب نیمهگرم شستشو دهد؛ موهای زائد را اصلاح کند، عرق و بوی نامطبوع را از خود دور نماید. اگر چنانچه همسری به مسایل نظافتی اهمیت ندهد به ویژه خانمها که مسایل حیض، نفاس و استحاضه دارند، این امر علاوه بر ضررهای جسمانی و بهداشتی، باعث تنفر همسر شده و میل جنسی و علاقهمندی روحی، کاهش مییابد. مرد و زن میباید آلت تناسلی خود را تمیز و بهداشتی کند، صورت و بدن خود را اصلاح نماید تا جذابیت جنسی داشته باشد و برای همسر مسرتبخش باشد. مهبل زن بسیار حساس است و میکروبهای زیادی در آن جمع میشود و لذا شستشوی مهبل و آلت جنسی و خوشبو کردن آن، بسیار مطلوب است.نکتهای که ذکر آن ضروری است اینکه اگر چه دخول در دَبر (پشت زن) کراهت شدید دارد و کاری ناپسند و مضر است ولی اگر مردی اینکار را کرد، میباید آن را کاملاً شستشو دهد و بدون تمیز کردن در مهبل (جلوی زن) وارد نکند زیرا مقعد زن ویروسهای زیادی دارد.ج) پرهیز از آمیزش با شکم پُریکی دیگر از دستورات بهداشتی آمیزش جنسی این است که با شکم پر آمیزش نشود. وقتی غذا وارد معده میشود به فاصلة کمی تحت تأثیر دستگاه گوارش قرار گرفته و تغییراتی در آن صورت میگیرد. در این موقع علاوه بر اینکه بیشتر توانمندیهای بدن به امر گوارش متمرکز میشود، فشار خون نیز به دلیل جذب مواد غذایی، افزایش پیدا کرده و اعصاب فرد، یک نوع سستی و رخوت پیدا میکند. اگر در این موقع به آمیزش جنسی پرداخته شود، لازمهاش افزایش تحریک اعصاب و سیستم روانی جنسی است. وقتی افزایش خون با تحریک شدید اعصاب همراه شود، ضررهای زیاد متوجه بدن میگردد. احتمال پارگی در شریانها و خونریزی در مغز، افزایش پیدا میکند. در اثر این تحریکات و فشارها، آسیبهای زیادی به ارگانیزم روانی و جسمانی وارد میشود. در آموزهها و تعالیم آسمانی نیز از آمیزش کردن در حالی که شکم پر است، نهی شده و توصیه گردیده در حالی که بدن راحت است و فشار معده وجود ندارد، آمیزش انجام شود.امام صادق میفرماید: سه چیز به بدن انسان صدمه و زیان میرساند؛ حمام رفتن در حال سیری و پر بودن شکم، نزدیکی با همسر با شکم پر و همبستری با پیرزنان فرتوت و مسن. نکتهای که بیان آن خالی از لطف نیست این است که اغلب زنان اعتقاد دارند هم آغوشی باید شب هنگام و در تاریکی رخ دهد، البته تا حدی حق با آنهاست چون این تلقی به حیای ذاتی زنان برمیگردد و در فصل اول همین کتاب به این بحث اشاره گردید. پرهیز از آمیزش ایستادهبعضی از افراد به ویژه کسانی که رفتار ناهنجار دارند و به لواط میپردازند، اغلب اوقات به طور ایستاده عمل جماع را انجام میدهند. این عمل شاید در یکی دو بار اولیه ضرری نداشته باشد ولی وقتی به طور دایمی باشد، ضررهای زیادی در پی میآورد. زیرا در هر کاری میباید از روش طبیعی پیروی کرد و ایستاده جماع کردن مثل این است که کسی همیشه در رختخواب بخوابد و غذای سنگین نیز بخورد؛ پیداست که این فرد از نظر جسمانی سلامتی نخواهد داشت و معدة او خسته شده و حالت تعادل خود را از دست میدهد. کسی که ایستاد ادرار میکند نیز از روشی غلط پیروی کرده و بدنش از مبتلا شدن به بیماری به ویژه سنگ کلیه و مثانه در امان نخواهد بود. زیرا وقتی انسان به حالت نشسته ادرار میکند، کلیه و مثانه به خوبی تخلیه شده و عمل ادرار به خوبی انجام میشود. پیامبر گرامی اسلام در این باره میفرمایند: ایستاده جماع و آمیزش نکنید. بدرستی که این کار مثل کار الاغ است. بحث ویژهدر کتابهای روایی به ویژه در کتاب تهذیب، فقیه، وسایل الشیعه، بحارالانوار، روایتی از پیامبر گرامی اسلام دربارة آداب مسایل زناشویی نقل شده که برخی از علماء این روایت را ضعیف و برخی جعلی و برخی آنرا از روایات اهل سنت دانستهاند. البته برخی نیز آن را صحیح و درست دانسته و نقل کردهاند. در هر صورت نکاتی در این روایت است که میتواند مفید فایده باشد و لذا قسمتی از این روایت را که از محضر نورانی پیامبر نقل شده، خدمت شما بیان میکنم.ابیسعید خدری میگوید: پیامبر فرمودند: یا علی در اول ماه و وسط ماه و آخر ماه جماع نکن؛ در حال ایستاده جماع نکن، در مقابل آفتاب جماع نکن، در حالت جنابت با همسرت جماع نکن، وقتی ارادة سفر و مسافرت داری جماع نکن، وقتی همسرت حامله است با وضو جماع کن و ...اگرچه مخاطب این روایت علی است ولی مراد و هدف امت هستند و پیامبر گرامی اسلام میخواهند مردم را آگاه کنند و الاّ شأن و منزلت علی بالاتر از این حرفها میباشد. نکات معنوی و تربیتی آمیزش جنسیالف) یاد و نام خدااستعانت از خداوند و یاد خالق متعال در هر کاری نیکو و انرژیآفرین است. هنگام خوردن طعام، آشامیدن مایعات، لباس پوشیدن، موقع خروج از منزل، موقع خوابیدن و خلاصه هرکاری، بردن نام خداوند باعث خیر و برکت و اطمینان و آرامش است. هنگام همبستر شدن نیز طلب یاری از خداوند و پناه بردن به خیمة محکم الهی، بسیار زیبا خواهد بود. حضرت علی میفرمایند: هرگاه کسی از شما خواست با همسرش آمیزش کند، بگوید به نام خدا و به یاری خدا، خداوندا! شیطان را از من و فرزندان من که به من عنایت میکنی، دور کن. ب) با وضو بودنبا وضو بودن در هر حالی علاوه بر اینکه ثواب دارد، باعث نورانیت درون و دل میگردد. انسان با وضو احساس سبکی و آرامش میکند. از امام رضا دربارة وضو سؤال شد، حضرت فرمود: برای اینکه بنده وقتی برای مناجات با خداوند جبّار میرود، پاک باشد. فرمان او را اطاعت کرده باشد و از آلودگی و نجاست پاکیزه باشد، بهعلاوه اینکه وضو باعث از بین رفتن کسالت و زدودن خوابآلودگی و پاک ساختن دل برای حضور خدای جبار میشود. و در روایتی پیامبر گرامی اسلام میفرمایند: وقتی همسرت حامله بود، بدون وضو آمیزش نکن. امام علی در این حدیث، به ابعاد جسمی و روحی وضو، یعنی نظافت، پاکی، آمادگی روح، کسب نشاط و پدید آوردن زمینة معنوی، اشاره میکند. همة این امور در آمیزش جنسی مطلوب بوده و رابطه را معنوی و با صفا و نورانی میکند لذا پیامبر گرامی اسلام نیز توصیه فرموده در موقع آمیزش با زن حامله، وضو بگیرید. ج) رو به قبله نبودنیکی از توصیههای معنوی در رابطه با آمیزش این است که رو به قبله و پشت به قبله نباشد، همانطور که رو به پشت به قبله، دستشویی رفتن (ادرار کردن) جایز نیست، رو به قبله و پشت به قبله آمیزش کردن، مکروه است و ناپسند میباشد. امام صادق فرمودند: پیامبر نهی فرموده از آمیزش در حالی که زن و شوهر پشت به قبله یا رو به قبله باشند. د) پرهیز از آمیزش عریاندر آموزههای اخلاقی اسلام از آمیزش کردن در حالی که زن و شوهر هر دو لخت هستند نهی شده است. ممکن است این امر به دلیل رعایت حیا و همچنین به دلیل این باشد که انسانها در حالت لختی جذابیت زیادی ندارند بلکه وقتی لباس بر تن دارند، زیباتر به نظر میآیند. البته ممکن است دلایل و علل دیگری داشته باشد. امام صادق میفرمایند: وقتی زن و شوهر میخواهند آمیزش جنسی داشته باشند کاملاً لخت نشوند (حداقل لباس جزئی داشته باشند) و مثل الاغ به صورت عریان آمیزش نکنند، اگر اینکار را بکنند ملائکه از آنان دور میشود. ه) نگاه نکردن به آلت جنسی زندر رابطه با نگاه کردن مرد به آلت جنسی زن در حال آمیزش روایات متعددی وجود دارد. برخی از آنها به مرد اجازه داده به آلت جنسی زن نگاه کند و برخی نیز نهی نموده است. با تتبع و دقت در این روایات مشخص میگردد که اولاً نگاه کردن به ظاهر آلت زنان اشکال نداشته بلکه باعث لذّت و بهرهمندی بیشتر است؛ ثانیاً اینکه نگاه کردن به داخل آلت و فرج زنان نهی شده و در این نهی شدن نکته تربیتی و روانشناختی وجود دارد و آن نکته این است که داخل فرج زنان جذابیتی نداشته و باعث نفرت مرد از زن میگردد، لذا برای اینکه علاقهمندی مرد به زنش کم نشود، توصیه شده به داخل فرج زن نگاه نکند.از امام صادق دربارة نگاه کردن به همسر، در حالی که عریان است، سؤال گردیده حضرت فرمود: اشکال ندارد و آیا لذتی غیر آن است؟ و در روایتی دیگر سؤال شد آیا در حال آمیزش میتوان به فرج زن نگاه کرد، حضرت فرمود: اشکالی ندارد. در روایت دیگری که از پیامبر گرامی اسلام آمده میخوانیم: مرد در حال آمیزش به فرج و آلت زن نگاه نکند بدرستی که نگاه کردن به فرج زن در حال آمیزش، ممکن است باعث کوری شود. اما در روایت دیگری که از علی نقل شده میخوانیم: در حال آمیزش به داخل فرج و آلت زنان نگاه نکنید، چون ممکن است باعث نفرت شما شود و کوری به دنبال داشته باشد. لذا با توجه به این روایات میتوان نتیجه گرفت که مطلق نگاه کردن به آلت جنسی همسر، مکروه نیست بلکه نگاه کردن به داخل آلت نهی شده و در این نهی شدن نیز نکته تربیتی و روانشناختی وجود دارد.و) گفتگو نکردن در حال آمیزشدر آموزههای دینی و اخلاقی توصیههای زیادی به معاشقه و ملاعبه و اظهار محبت به همسر شده که مردان باید در قبل از آمیزش آن را رعایت نمایند تا همسران تحریک شده و آمادة ارتباط جنسی شوند. اما در آموزههای اخلاقی و دینی از صحبت کردن در موقع مجامعت (آمیزش واقعی) نهی شده و آن را مکروه و ناپسند دانستهاند؛ بطوری که در برخی روایات بهوجود آمدن برخی اختلالها در کودکان را به این گفتگو نسبت دادهاند. امام صادق میفرمایند: بپرهیزید از صحبت کردن با همسر در موقع آمیزش و دخول. و پیامبر گرامی اسلام از گفتگوی زیاد در موقع مجامعت نهی فرمودند. نتیجه اینکه گرچه گفتگو و اظهار علاقه و عشق به همسر به صورت کلامی و غیرکلامی، قبل از آمیزش واقعی مورد تأکید است ولی از گفتگوی زیاد در موقع آمیزش نهی شده و ناپسند شمرده شده است. البته نام خدا و ذکر خدا نهی نشده و توصیه گردیده است. گرچه حکمت و فلسفه این نهیها و توصیهها برای ما مشخص نیست ولی ممکن است به دلیل این که زن و شوهر در موقع آمیزش میباید کاملاً آرامش داشته باشند و ممکن است گفتگوی زیاد از آرامش آنان بکاهد و البته ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد.ز) آمیزش در محیطی کاملاً خلوتزنان به دلیل ویژگی خاص روانی و حیای زیاد، ترجیح میدهند تا آمیزش جنسی در جایی خلوت و تهی از حضور افراد، انجام شود. هرچقدر محیط آمیزش خلوت و آرام باشد، برای همسران مفید بوده و باعث بهرهبری بیشتر از لذتهای جنسی میگردد. دلهره و ترس، از عوامل انزال سریع است و اگر چنانچه در محیط آمیزش احساس راحتی نشود، به طور معمول زنان تحریک واقعی نمیگردند و این ناامنی روانی باعث میشود تا منی مرد زودتر خارج شده و حتی ممکن است آلتش نعوظ پیدا نکند. لذا توصیه میشود آمیزش در محیطی آرام، مقداری تاریک و بدون امکان حضور افراد دیگر، انجام گیرد. آمیزش در شب، بهویژه نزدیکیهای نصف شب، علاوه بر اینکه در محیطی آرام و بیسر و صدا انجام میگیرد و اکثر مردم در حال استراحت هستند و محیط معمولاً آرام است، از نظر بهداشت جسمی نیز مناسب بوده و معمولاً معده، سیر نیست؛ زیرا با معدة پر، آمیزش کردن آسیبهایی به دنبال دارد. حضور اشخاصی غیر از همسران، در اتاق آمیزش و رابطة جنسی، (گرچه کودک خردسال باشد و گرچه خوابیده باشد) علاوه بر ایجاد اضطراب و دلهره در همسران، از نگاه تربیتی و روانشناختی نیز، مذموم است. زیرا اگر چنانچه فرزندی شاهد روابط جنسی والدین باشد، این تصاویر در ذهن او نقش بسته و باعث تحریکات جنسی و آسیبهای اخلاقی دیگر میگردد. اندیشمندان روانشناسی به ویژه ژان پیاژه و دیگران اعتقاد دارند که محرکهای محیطی سهم زیادی در شکلگیری شخصیت و ویژگیهای شناختی و رفتاری افراد دارد، لذا وقتی کودکی شاهد ارتباط جنسی والدین میشود و در معرض آن قرار میگیرد، ولو اینکه در خواب باشد، این تصاویر و سروصداها، در ذهن و روان او نقش بسته و تأثیر زیادی در او خواهد گذاشت. در آموزههای اخلاقی و تربیتی اسلام علاوه بر اینکه توصیه شده تا آمیزش جنسی در محیطی خلوت و پوشیده انجام شود، توصیه اکید گردیده تا در محل آمیزش، کودکان (ولو در حال خواب) حضور نداشته باشند.امام صادق میفرماید: هیچ مردی با همسرش و کنیزش در جایی که کودکی حضور دارد، آمیزش نکند زیرا باعث زنای کودک میشود (یعنی زمینة بیعفتی کودک میشود). امام صادق همچنین در روایت دیگری میفرمایند: پیامبر گرامی فرمودند: قسم به کسی که جانم به دست اوست اگر در جایی که کودکی وجود دارد و بیدار است و کلمات و نفسهای آمیزشکنندگان را میشنود یا میبیند، این کودک ابداً رستگار نمیشود و زمینة زناکار شدنش زیاد است؛و در ادامه فرمود: پدرم امام سجاد وقتی با همسرش آمیزش میکرد، درها را میبست و پردهها را میانداخت و خادمها را بیرون میکرد. در روایتی دیگر حضرت محمد میفرمایند: از کلاغ سه خصلت را بیاموزید؛ آمیزش مخفیانه، صبح زود در طلب رزق و روزی رفتن و زیرکی. از این روایت و روایات دیگری که در این باره وجود دارد استفاده میشود که آمیزش جنسی میباید مخفیانه و به دور از نگاه افراد باشد و در محیطی خلوت و آرام انجام گیرد. این توصیهها علاوه بر جنبة تربیتی آثار روانشناختی زیادی بر همسران دارد از جملة آثار روانشناختی آن احساس راحتی و اطمینان برای همسران بهویژه بر زنان است.ح) پرهیز از آمیزش با همسر با شهوت زنی دیگرحالات روانی افراد در کارکردهای آنان تأثیر داشته و به رفتارهای آنان جهت میدهد. علاوه بر اینکه حالات روانی بر ترشح برخی هورمونها یا متوقف شدن برخی از آنها، نیز تأثیر دارد. به عنوان مثال وقتی انسان عصبانی میشود ترشح برخی هورمونها در بدن افزایش یافته و در نتیجه، نیروی بدنی انسان افزایش پیدا میکند و ضربان قلب تندتر شده و رنگ چهره عوض میگردد. در مواقع آمیزش جنسی اگر چنانچه مردی به فکر زنی دیگر باشد، اولاً رفتارهایش تصنعی بوده و واقعی نخواهد بود و اینها بر روحیات زن تأثیر منفی دارد و ثانیاً اگر نطفهای منعقد شود ممکن است مشکلاتی داشته باشد زیرا حالات روانی پدر و مادر در موقع آمیزش، بر فرزندی که منعقد میشود تأثیر دارد. در آموزههای دینی علاوه بر اینکه توصیه شده همسران در موقع آمیزش به فکر معنویت و یاد خدا باشند، توصیه گردیده هرگز با شهوت زنان اجنبی (نامحرم) با زن خود آمیزش نکنند. پیامبر گرامی اسلام میفرماید: با همسرتان با شهوت و فکر زن اجنبی (نامحرم) آمیزش نکنید. مقدمات آمیزش و راههای تحریک جنسیآمیزش جنسی و کیفیت آن در روابط همسران نقش زیادی دارد. هرچقدر بهرهگیری جنسی و عاطفی، بهتر، اصولیتر و متنوعتر باشد، در ایجاد لذت و شادی بیشتر مؤثر خواهد بود. برای ایجاد آمادگی جنسی بهویژه در زنان، مقدماتی لازم است. یکی از این مقدمات ملاعبه و معاشقه است؛ معاشقه یعنی عشقبازی زن و شوهر با یکدیگر، یعنی تحریک غریزة جنسی یکدیگر، یعنی انجام مقدمات آمیزش و جماع بهگونهای که زن و شوهر در عمل آمیزش که خالق متعال همسران را به آن توصیه فرموده است، کمال لذت را ببرند. هرچقدر ملاعبه و هماغوشی و عشقبازی بیشتر باشد، مقاربت تسهیل شده و کامجویی جنسی بهتر و رضایتمندانهتر خواهد بود. در این فرصت به نمونههایی از مقدمات آمیزش و راهکارهای آن میپردازیم.الف) بغل کردن و هماغوشیطبیعت انسانها به گونهای است که وقتی همدیگر را در آغوش میگیرند احساس آرامش، اُنس و محبت بیشتر میکنند. لذا در آموزههای دینی توصیه شده تا پدر و مادرها فرزندان خود را بغل کنند و یا توصیه شده مادران به هنگام شیردادن نوزاد خود، او را بغل کند. این عمل باعث انس و محبت بیشتر شده و آرامش روانی کودکان را در پیخواهد داشت. زن و شوهر نیز وقتی همدیگر را بغل میکنند و تماس بدنی با یکدیگر پیدا میکنند، علاوه بر اینکه احساس الفت و دوستی بیشتر مینمایند، تحریک جنسی نیز میشود. این موضوع برای زنان از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا خانمها عاطفیتر بوده و نیاز به محبوب بودن در آنان بیشتر است.ب) ابراز محبت و علاقهخمیرمایة اصلی دوستی در روابط همسران، وجود علاقه و محبت میان آنان و ابراز این علاقه به صورت کلامی و غیرکلامی است. زن و شوهر علاوه بر اینکه در تمام حالات زندگی و معاشرتی میباید به همدیگر اظهار علاقه و محبت داشته باشند و این جزء وظایف اخلاقی طرفین است، در موقع آمیزش، اهمیتی مضاعف پیدا کرده و این امر احساس رضایت خاطر را در آنان افزایش میدهد. وقتی زن یا مرد با جملاتی همچون، دوستت دارم، بینظیری، ماهی، خوشگل من، حمیرای من، عزیز من و... مواجه میشود، علاوه بر اینکه تحریک جنسی میشود، علاقهاش به همسر زیاد شده و با رضایت کامل پذیرایی جنسی مینماید. برخی از مردان از اظهار محبت کلامی اکراه دارند و استدلالشان این است که معلومه که من دوستش دارم؛ به اینها باید عرض کنم اشتباه میکنید و میباید محبت و علاقه را به زبان هم جاری کنید تا خیال خانمتان آسوده شود و رضایت قلبی پیدا کند. مردی به امام باقر عرض کرد: من این شخص را دوست دارم. امام فرمود: پس به او اعلام کن، چرا که این کار، مودّت و دوستی را پایدارتر میکند و برای الفت و دوستی بهتر است. اگر محبت و علاقه بین همسران نباشد، یکی از ارکان مهم ارتباط زناشویی مفقود خواهد بود زیرا شالوده و اساس ارتباط زناشویی، محبت و مودت است. قرآن کریم در این باره میفرماید: از آیات و نشانههای خداوند این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی خلق کرد تا نزد او آرامش پیدا کنید و خداوند میان شما مودّت و رحمت قرار داد. ج) شوخی کردنشوخی ابزاری است که میتوان از آن در راستای رفع تنش و اضطراب بهره جست. همینطور از شوخی میتوان برای ایجاد سرور و شادی استفاده نمود. زن و شوهر وقتی در کنار هم آرمیدهاند میتوانند با شوخیهای لطیف و تحریککننده فضای ارتباطی را تلطیف کنند و از این طریق بر نشاط و شادمانی خود بیفزایند. د) شتاب نکردنهمانطور که اطلاع دارید روابط جنسی بسیار پیچیده و دقیق است. همچنین در روابط جنسی ابعاد مختلفی مطرح بوده و نمیتوان آن را فقط محدود به ارضای شهوانی و جسمی نمود. یکی از مسایلی که در روابط جنسی مهم است آمادگی روانی است. میزان آمادگی روانی بستگی به تجربیات، اطلاعات، مطالعات و مهارتهای ارتباطی دارد. اگر چنانچه قبل از آمیزش آمادگی روانی مهیا نگردد، اثر روانی شدیدی روی همسران به ویژه زنان خواهد داشت. لذا در امر آمیزش نباید شتاب کرد و میباید با حوصله و آرامش، زن را برای آمیزش جنسی آماده نمود. زیرا همانطور که قبلاً ذکر شد خانمها به روابط عاطفی بیشتر اهمیت میدهند تا روابط جنسی و علاوه بر اینکه مدت زمانی که برای تحریک جنسی آنان لازم است، 15 تا 20 دقیقه میباشد. مردان نباید در آمیزش عجله داشته باشند و هرگز نباید با این کار، لذت کامیابی و کامجویی را کاهش دهند.در آموزههای دینی اهمیت زیادی به کیفیت آمیزش با همسر داده شده و به مردان توصیه گردیده تا از عجله بپرهیزند و با زنان خود ملاعبه و بازی داشته باشند. امام صادق میفرمایند: وقتی خواستید با همسرتان آمیزش کنید مانند پرندگان به صورت عجلهای با آنان در نیامیزید بلکه با حوصله و ملاعبه باشد و با درنگ و پاییدن انجام شود. حضرت علی نیز فرمودند: هرگاه کسی خواست با همسرش آمیزش کند، نباید عجله داشته باشد زیرا زنان را قبل از آمیزش، نیازها و کارهایی است (پیش از آمیزش، میباید عشقبازی و ملاعبه کرد). ه) بازی و معاشقة جنسیتقریباً در تمامی انواع موجودات، جنس مذکر (مرد) به لحاظ جنسی رفتاری فعّال و زود تحریک دارند و در عوض، جنس ماده (زن) در این ارتباط عمدتاً پذیرنده، منفعل و تحریکطلب است. اسپرم مرد فعال، پویا و بیقرار است، در حالی که تخمک زن ساکن، منتظر، ساکت و ایستا میباشد. در هر صورت میل جنسی در مرد فعال است و به آسانی واکنش نشان میدهد و به راحتی برانگیخته میشود و در صدد ارضای این میل برمیآید. زنان در این مسایل برعکس مردان بوده و نیازمند تحریک طولانی، عاطفی و صمیمی هستند. به طور کلی زنان مرحلة مغازله و معاشقه و پیشنوازی جنسی را ترجیح میدهند و بعد از فزونی یافتن تحریکات جنسی و فراهم شدن زمینههایی، آمادگی آمیزش را اعلام میکنند. لذا مردان میباید از عشقبازی، نوازش، اظهار علاقه و هر روشی که باعث تحریک زن میشود، بهره ببرند و از فرایند ملاعبه هم خودشان لذت برده و هم همسران خود را شادکام نمایند. پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد در این باره میفرمایند: سه چیز از جفا است: یکی اینکه با فردی همراه شوی و اسم و رسم او را نپرسی؛ دیگر اینکه به طعامی دعوت شوی و قبول نکنی ... سوم اینکه بدون آمادهسازی همسر (بدون ملاعبه) با همسرت آمیزش کنی. و همچنین فرمودند: هر بازی و لهوی باطل و بیهوده است مگر در سه چیز که در این سه چیز پسندیده و حق است؛ تربیت اسب، تیراندازی و ملاعبه و بازی با همسر (در موقع آمیزش) و) نوازش جسمانی همسرهمانطور که در تفاوتهای جنسی زن و مرد اشاره شد، نقاط حساس و تحریک شوندة زنان و مردان متفاوت است. در مردان حساسترین موضع تحریکی، آلت و سینهها هستند. همینطور دست کشیدن به پشت مرد یعنی ناحیة ستون فقرات، در تحریک جنسی مرد مؤثر است. در زنان، نقاط تحریکی زیادی وجود دارد و همة بدن زن تحریکپذیر است ولی برخی نقاط مثل سینه، کلیتوریس (قسمت فوقانی واژن) لبها، لالة گوش، گردن و... از حساسیت بیشتر و تحریکپذیری، بیشتری برخوردار است. اگر چنانچه مردان از قبل از مجامعت و آمیزش، با لمس کردن و دستورزی نقاط حساس، زنان را برای ارتباط جنسی آماده کنند، بسیار مطلوب خواهد بود و کامجویی به اوج خودش میرسد. اگر از تحریک جسمی و روانی زن غفلت شود، احتمال نارضایتی جنسی و حتی نارساییهای جنسی مثل اختلال ارگاسمی، دیسپارونی، اختلال سردمزاجی و واژینیسم، وجود دارد. در آموزههای دینی به تحریک جسمانی توجه شده و به آن توصیه گردیده است. در روایتی که از محضر نورانی امام هشتم حضرت امام رضا نقل شده میخوانیم: با همسرت مجامعت و آمیزش نکن، مگر اینکه با او بازی زیادی کنی و پستانهایش را مالش دهی، وقتی این کار را کردی شهوت بر او غالب میشود (تحریک میشود)... وقتی شهوت غلبه کرد از صورت و چشمانش مشخص میگردد، در این صورت به تو میل پیدا میکند همانطور که تو به او میل و رغبت داری. از این روایت شریف علاوه بر لزوم تحریک جسمانی زن به محدودة تحریک یعنی تا زمان غلبة شهوت و آمادگی جنسی، اشاره شده است.ز) رها نکردن همسر بعد از آمیزشمعمولاً پس از پایان آمیزش تمایل زن نسبت به مرد همچنان ادامه دارد و این امر به دلیل طولانی بودن ارگاسم و نیاز شدید به محبت است. در این موقع مردان باید این خلأ را با عشقبازی و اظهار علاقه، برطرف کنند. اگر مردها بعد از آمیزش و ارگاسم، زن را رها کنند، این تصور برای زنان پیش میآید که مردشان او را فقط به منظور برطرف کردن امیال خود میخواهد و هیچگاه امیال و نیازهای زنش را در نظر نمیگیرد. مرد باید پس از آمیزش برای برطرف کردن این تصور و ارضاء نیازهای کامل زن، به عشقبازی و دلجویی ادامه دهد و او را ناگهانی رها نکند.آسیبشناسی مسائل جنسیبخشی از شرایط لازم در روابط جنسی و پایداری آن مطرح شد که باید پیش از آمیزش جنسی مورد توجه قرار گیرد تا بستر مناسبی برای رابطهای دلخواه باشد. در این میان، گاهی آسیبهایی به وجود میآید که هنگام آمیزش جنسی یا پس از آن خود را نشان میدهد و زمینههای کامیابی همسران را با خطر روبهرو میکند. این جا به نمونههایی از آن آسیبها که رابطة بیشتری با نارضایتی جنسی همسران دارد، اشاره میکنیم: الف) ناهماهنگی جنسی میان همسرانبعضی مایلند در زمینه مسائل جنسی بسیار فعال باشند، در حالی که عدهای این گونه نیستند و از اینکه زیاد با هم نزدیکی نکنند، بیشتر لذّت میبرند. بعضی از زنان حدّ دلخواه لذت را در دوران تشکیل تخم در رحم احساس میکنند؛ یعنی وقتی که سلول نر از راه لولههای فالوپیان به تخمدان زن منتقل میشود و چهار یا پنج روز ادامه دارد تا زمینه بارور شدن زن را فراهم سازد. اغلب زنها قبل یا بعد از دوران قاعدگی نسبت به مواقع دیگر بیشتر احساس شهوت میکنند. بعضی از مردان به شدت نسبت به ارضای جنسی علاقه نشان میدهند و در تمام اوقات آمادة رابطه جنسیاند؛ ولی چون پس از عمل آمیزش با نوعی سستی مواجه میشوند، پس از عمل زناشویی به طور طبیعی به خواب میروند. گاهی مرد در ابتدا تحریک میشود و پیش از اینکه همسرش به لذت مطلوب خود برسد، نمیتواند به کار ادامه دهد. دلیل این امر آن است که برای مردان طغیان شهوت آسانتر انجام میگیرد. کسانی که واقعبین نیستند، انتظار دارند در هر رابطة جنسی ارضای کامل جنسی صورت گیرد؛ ولی باید گفت: زوجها غالباً به دلیل تجربه کم، انتظارشان در این جهت برآورده نمیشود. متأسفانه همسرانی که جوان و کمتجربهاند، ممکن است پس از مدتی موفق نشوند میل و اشتیاق روزهای اولیه را از خود نشان دهند و به دنبال آن چنین نتیجه بگیرند که در خود یا همسرشان نقصی وجود دارد. این نکته میتواند نارضایتی میان همسران را به وجود آورد. برای مقابله با این خطر، همسران باید واکنشهای خود را برای رسیدن به ارگاسم کاملاً مورد توجه قرار دهند تا از این راه بر شهوت و میل خود بیفزایند. هر زن و شوهری باید برای رسیدن به نقطه مطلوب، به دقت اشتباهات خود را مورد بررسی قرار دهد و از بروز دوباره آنها جلوگیری کند تا زمینه چنین سوء تفاهمهایی پیش نیاید. ب) نگاه یکسویه به روابط جنسیپس از آمیزش جنسی، میل جنسی در مردان به شدت فروکش میکند، در حالی که میان زنان چنین فرآیندی به شدت ظهور نمیکند و به علاوه، انتظار نوعی عشقبازی و نگاهی فراتر از رابطة جنسی خالص در آنان وجود دارد؛ چرا که فکر بازیچه بودن زن برای مرد باید به وسیله عشقبازی پس از آمیزش، پاسخگوی خواستههای همسرش باشد. در مراحل اولیه ازدواج، عشقبازی پس از نزدیکی، به مراتب بهتر از عشقبازی پس از آمیزش است؛ زیرا:1. عشقبازی پس از نزدیکی، محبت دو طرف به یکدیگر را ثابت میکند و نشان میدهد عشق آنها تنها به منظور ارضای جنسی نیست؛2. عشقبازی پس از آمیزش، حسّ مردانگی و زنانگی را در آنها تقویت میکند. هر مردی زمانی احساس غرور میکند که زن پس از نزدیکی او را ستایش کند و هر زنی مایل است بداند که صلاحیت جوابگویی به خواستههای شوهرش را دارد؛3. عشقبازی پس از نزدیکی، احساس نگرانی از یک عمل به ظاهر حیوانی را از بین میبرد و به عشق و محبت انسانی میافزاید؛4. اگر در رابطة جنسی، یکی از همسران یا هر دو ارضا نشده باشند، این حقیقت را که به یکدیگر عشق و علاقه دارند، تأیید میکند و نمیگذارد ارضا نشدن باعث از بین رفتن محبت میان زن و شوهر شود؛5. اظهار عشق پس از نزدیکی، شروع دوباره خوبی را نوید میدهد. هیچ جملهای نمیتواند شور و شوق شما را در زمینة لذت جنسی درست وصف کند. عمدتاً علاقه شما و نگاهتان به بستر آمیزش معین میسازد چه قدر شما از ارتباط جنسی لذت کسب میکنید. پس با بهکارگیری عشقبازی در هر مرحله، زمینه شور و شوق مراتب بعدی را بهتر فراهم سازید.ج) فراوانی روابط زناشوییمنشأ کاهش تمایل جنسی را میتوان هم در شالوده زیستی و هم در زمینههای روانی جستوجو کرد. بهطور طبیعی بالاتر رفتن سنّ مردان، باعث میشود آنها دیرتر به انزال برسند و زمان بیشتری را میطلبند تا آمادگی تجدید رفتار جنسی را پیدا کنند. از طرفی زنان پس از یائسگی با کاهش یافتن حالت لزجی مهبل، رابطه جنسی برایشان ناخوشایند مینماید. عوامل روانی از قبیل فشار کار، نداشتن وقت مناسب برای ارتباط جنسی، ترس از ناتوانی جنسی، احساس یکنواختی در ارتباط زناشویی، کسالت در ایجاد ارتباط مناسب و تفاوتهای فردی میان همسران نیز، زمینههای کاهش را فراهم میآورد. در برخی همسران با گذر زمان تغییر چشمگیری در کاهش رابطه جنسی دیده نمیشود، در حالی که برخی در همان سالهای اولیه زناشویی فعالیتهای جنسی خود را به طور چشمگیری کاهش میدهند. زن و مرد باید در مرحله اول برای بالابردن درخواست جنسی فضاسازی کنند تا کاهش طبیعت اولیه را با طبعی جدید جبران نماید، و در مرحلة بعدی از تغییرات آگاهی داشته باشند تا وضعیت پیش آمده غیرمنتظره جلوه نکند و زمینههای ناسازگاری را فراهم نسازد. در این زمینه زنان میتوانند با تصور ذهنی و روانی ارتباطات جنسی گذشته، به فعالیت جنسی ادامه دهند و مردان نیز با تقویت قوای جنسی از طریق مواد غذایی قوی که در ابتدای فصل بیان شد، قوای جنسی را تقویت کنند. د) تحریکات جنسی ناسالمرابطه جنسی سالم، مستلزم تصویر ذهنی سالم در مشارکت جنسی است. زنان و مردان در طول روز و در محیط کار باید بکوشند که کمتر به چهرة دیگران نگاه کنند. ایدهآل آن است که تصویر واضح هر یک از زن و شوهر، فقط به همسر خود اختصاص داشته باشد و زن و مرد تصویر واضحی از نامحرمان نداشته باشند. دقت در چهره و بدن دیگران، دو حالت دوستی و نفرت را به دنبال دارد. دوستی با دیگران رابطه فرد با همسر را تضعیف و زمینه نارضایتی را تقویت میکند. به همین جهت، سفارش شده است در انتخاب همسر زیبایی او را مدّ نظر قرار دهید تا دیدن او زمینه دوستی شود. باید کسی را برای ازدواج و شریک جنسی برگزیند که چهره، حالتها و رفتارهای او زمینه پذیرش یک عمر را فراهم سازد. همان گونه که زنان بهتر است جز همسر را نبینند و مردان را به حریم خود راه ندهند، مردان نیز هرزهگرایی را باید وانهند و صادقانه، پاک و معصوموار به همسر خود نگاهی عاطفی، عشقی و شهوانی داشته باشند. آنان نه تنها در زمان انتخاب همسر، بلکه در زمان آمیزش نیز باید با تصویرسازی سالم و به دور از ذهنیتهای ناسالم، روابط جنسی را برقرار کنند. در روایات معصومان آمده است که ارتباط با همسر با شهوتی که از طریق تصویر ذهنی زن بیگانهای حاصل شده است، مطلوب نیست. ه) نداشتن جذابیت ظاهریمردان و زنان برای این که جذّاب جلوه کنند، لازم است لباسهای متنوع بپوشند. بهطور طبیعی، تعداد زیادی از زنان و مردان از روش و نوع لباس پوشیدن همسران خود شکایت دارند. تغییر در لباس، تنها تفریح نیست؛ بلکه تصویر ذهنی دیگران را تغییر میدهد و آنان فرد را، شخصیتی پاکیزه و انسانی مرتب میبینند. بیتردید نوع لباس، ترکیب، تناسب رنگها و جلوههای گوناگونی که به همراه دارد، در رضایت روانی شریک جنسی تأثیر فراوانی میگذارد. لباسهای روشنتر برای جوانان، لباسهای میانهرنگ برای میانسالان و لباسهای ساده و متناسب برای بزرگسالان باعث میشود میل جنسی در اولویت دیده شود. نکته جالب توجه این که برای زنها آنچه میشنوند، در رفتار جنسی تأثیر عمیق دارد و برای مردها آنچه میبینند، در روابط جنسی بسیار مؤثر است؛ البته این بدان معنا نیست که ریزبینی فوق العاده زنان در دیدنیها نادیده گرفته شود.و. تعیین وقتهیچگاه نمیتوان برای نزدیکی جنسی زمان تعیین کرد. انسان همانند یک ماشین نیست که مطابق دستورالعمل خاصی رفتار کند. زمانی که همه چیز از نظر سایکوفیزیولوژی آماده باشد، انسان آماده آمیزشی جنسی است؛ البته عادت همان گونه که در دیگر موارد نقش چشمگیری دارد، این جا نیز ایفای نقش میکند؛ اما داستان عادت را جداگانه باید بررسی کرد. در پایان سال اول زندگی جنسی، زن و شوهر باید آموخته باشند که مطابق خواستههای یکدیگر عمل کنند.هر زمانی محیط آرام بود و تمایل به اوج رسید، زمان رابطه جنسی فرارسیده است. هیچ کس نمیتواند در زمینه مسائل جنسی الگوی شما باشد. به هرکس نگاه کنید و او را ملاک قرار دهید، شکست خواهید خورد؛ چرا که تواناییها و گرایشهای افراد به تعداد آنها متفاوت است. زمانی که بیشتر موانع برداشته شد و شرایط از نظر محیطی، تغذیه، تمایل و ... آماده بود، میتوان ارتباط جنسی را آغاز کرد. معیار در کامیابی جنسی مراحل آن نیست؛ بلکه رسیدن همزمان زن و شوهر و فعالیت هماهنگ آنان برای رسیدن به ارگاسم ملاک است. ز) نپذیرفتن هویت جنسیهر دختر و پسر یا زن و مردی، باید جنسیت خود را پیش از انجام مراسم ازدواج پذیرفته باشد و خود را با نقش جنسیتی خویش سازگار کرده باشد تا بتواند هم انتظارات دیگران را پاسخ گوید و هم خود از نقشی که ایفا میکند، احساس رضایت کند. زنانی که به گونهای عمل میکنند که ویژگیهای جنس مخالف را داشته باشند و حالتها و کارهای مردانه را از خود نشان میدهند، گویا در اصل خلقت ویژگیهای مردانه را در تن صدا، بیباکی و... دارند. همچنین مردانی که ویژگیهای زنانه دارند، کمتر میتوانند با نقش خود سازگار باشند.داشتن نگرش مثبت به رفتار جنسی زنانه یا مردانه میتواند زمینة رشد دیگر موارد شخصیتی را فراهم سازد. در غیر این صورت تشخیص متخصصان دربارة چنین فردی اختلال در هویت جنسی خواهد بود. بخشی از این مسئله به آگاهی از نقش جنسی مرد یا زن مربوط است که فرد باید به اصل و ریشه خود پی ببرد و تمامیت وجود خود را که از مهمترین بخش آن هویت جنسی است، بشناسد. از سوی دیگر، تصورات اشتباهی که میتواند زمینه مقابله با پذیرش هویت جنسی باشد، باید مردود اعلام شود. برای مثال، تصور حالت فاعل و مفعولی در روابط جنسی زن و مرد که یک تفکر قدیمی است و میتواند نقش فعال زن را کمرنگ کند، در پذیرش هویت جنسی زن تأثیر منفی دارد. هیچ ملاکی برای فاعل یا مفعول بودن واقعی زن و مرد وجود ندارد.اگر زن بپذیرد که رابطة جنسی فقط برای رفع نیاز همسر است، ارزش خویش را نادیده گرفته و بر این باور صحه گذاشته است که به عنوان زن در صحنه جامعه، فقط باید پاسخگوی همسرش باشد. اگر زن در صحنه زندگی نقشی فعالتر بر عهده گیرد و حق خود بداند که از لذتهای زندگی برخوردار شود، یاد میگیرد که در مناسبات جنسی نیز سهمی برای خود قائل شود. اسلام با پذیرفتن این نقش در روابط فیزیکی، زن را به ورود به عرصه جنسی، عرضه کردن خود و فعالیتهایی که باعث بیداری جنسی مرد شود، سفارش کرده و ادارة روابط جنسی و تأمین مرد را بر عهدة بهترین زن قرار داده است. اگر تصور منفی مفعول بودن حذف شود، بیتردید رابطه جنسی سلامت بیشتری پیدا خواهد کرد و باعث خواهد شد زنان حالت ضعف، انفعال و زیردست بودن را از خود دور کنند و در شرایطی مساوی به لذّتجویی، لذّت دادن و لذت گرفتن اقدام نمایند.پدران و مادران از همان ابتدا که کودک تفاوتی را میان خود و کودک دیگری از جنس مخالف میبیند، باید با توضیح درستی این تفاوت را تأیید کند. وقتی کودک در مییابد که میان پسرها و دخترها تفاوتهای آناتومیکی وجود دارد، فرصت خوبی است برای تأکید روی تفاوتها، نه کاستن از آنها. آری، میان یک پسر و دختر تفاوت زیادی است. دخترها یک جور ساخته شدهاند و پسرها جور دیگر، این پیام باید آشکار و قطعی باشد تا از اغتشاش فکری کودک که ممکن است در شناختن هویت جنسی او پیش آید جلوگیری شود. ح) انزال زودرساین اصطلاح وقتی به کار میرود که انزال پیش از دخول یا فوراً پس از آن صورت گیرد به طوری که لذت جنسی را مختل کند. اغلب زنها هستند که لذّتشان با انزال سریع مردها مختل میشود، ارضا نمیشوند، خسته و عصبانی میگردند و واکنشهای منفی از خود نشان میدهند. انزال زودرس میتواند به صورت اولیه باشد؛ یعنی به دلیل اضطراب و ضعف اعتماد به نفس رخ دهد، و میتواند ثانویه باشد؛ یعنی فشارهای روحی، نگرانیهای اقتصادی یا برخی داروها عامل انزال زودرس باشد. انزال زودرس میتواند مرد و زن را خشمگین سازد و زمینههای نارضایتی جنسی را فراهم آورد؛ از این رو مناسب است روشهایی به کار برده شود که انزال به تأخیر افتد. اینک به بخشی از این روشها اشاره میکنیم:1. قسمت پایین کلاهک آلت را میتوان به صورت حلقهای در برگرفت و به مدت 3 تا 4 ثانیه آنقدر فشار داد که احساس قریبالوقوع انزال و ارگاسم عقبنشینی کند و احساس درد غلبه نماید. با تکرار این کار توسط مرد یا شریک جنسی او، انزال عقب میافتد و ارگاسم هماهنگ میان زن و شوهر به وقوع میپیوندد؛2. در صورتی که در طول هفته مقاربتها به حداکثر برسد، انزال زودرس خودبهخود رفع میشود؛ بنابراین همسرانی که در هفته یک بار مقاربت دارند، باید دست کم چهار یا پنج بار مقاربت را در برنامة رفتار جنسی بگنجانند تا از این راه حساسیت زوجین و بهخصوص مرد کمتر شود و بتواند از آمیزش طولانیتر و لذتبخشتر برخوردار شود؛3. استفاده از کاندوم باعث کاهش سطح تماس و فشار هنگام تماس میشود و بر همین اساس، انزال دیرتر انجام میگیرد. 4. نوازشها و معاشقههای پیش از آمیزش را خیلی طولانی نکنید و تنها تا آن اندازه که همسرتان به مرحله آمادگی برسد، ادامه دهید.5. به محض احساس نزدیک شدن به لحظه انزال عضلات میان دو راه و مقعد خود را سست کنید و در همان حال با دهان نفس آرام و عمیق بکشید. 6. به علت اینکه منشأ اصلی انزال زودرس اضطراب است، توصیه میشود آمیزش در مکانی آرام، بدون تنش و صدا و مقداری تاریک، انجام شود؛7. در موقع آمیزش مرد زیر قرار گرفته و زن روی او قرار بگیرد و از این طریق، تنشهای روانی مرد کاهش پیدا کند؛8. از تقویت جسمانی بدن با غذاهایی همانند عسل، پیاز، کباب بره، دل و قوه و... دریغ نشود.با این روشها میتوانیم از انزال زودرس که خلاف انتظار زن و شوهر است، جلوگیری کنیم.ط) کاهش میل جنسینوع اولیه پایین بودن میل جنسی که در زنان سردی مزاج نامیده میشود، نتیجه مشکلات در رشد روانی ـ جنسی است. نوع دیگر آن که ثانویه نامیده میشود، کاهشی است که شایعترین علت آن مشکلات روزمره در روابط با افراد است. اغلب زوجها نمیدانند که رفتار جنسی آنها، آینه احساسات خوب و بد ناخودآگاهشان است. نیاز ظاهری یک مرد به محبت زن، دشمنیها را پنهان میکند. وقتی چنین فردی به طور دایمی نقش آرامبخش را بازی میکند، از عصبانیتی که در درونش انباشته شده، آگاه نیست؛ اما تظاهر این عصبانیت میتواند کاهش میل جنسی، انزال زودرس و حتی ناتوانی جنسی باشد. بیشک سردمزاجی را نباید عارضهای ساده پنداشت؛ بلکه باید آن را پدیدهای بسیار پیچیده و مرموز شمرد که انواع و درجات گوناگونی دارد. برای پیبردن به چگونگی سردمزاجی، باید علتهای آن را بررسی کرد. علت عمده سردمزاجی زن، ناآگاهی مرد و رفتارهای ناشیانة اوست. غالباً مرد است که نمیداند چگونه باید زن را برای دستیابی به اوج لذت آماده کند و این ناآگاهی، بهخصوص به لحاظ نقاط حساس زن در به اوج رسیدن جنسی و انزال است. بیشتر مردها اطلاعاتشان از نزدیکی، تنها دخول است. انزال هر زنی مستلزم شرایط خاصی است. گاهی مستلزم کارهایی است که به ظاهر بیمعنا و خندهآور جلوه میکند؛ اما تا جایی که ممکن است و ممنوعیتی از جهت شرعی و اخلاقی وجود ندارد، باید در تأمین آنها کوشید و به خواستههای آنان توجه کرد؛ البته توجه کردن به خواستههای آنان به معنای احتیاطکاری و شرمساری و تعارف نیست که زن و مرد همانند عبور از در اتاق یا سالنی به یکدیگر تعارف کنند. رابطه جنسی میان زن و مرد، باید به گونهای صریح باشد که آنان بدون تعارف به نهایت لذت جنسی بیندیشند. اندیشیدن به نهایت لذت جنسی نهتنها خودخواهی نیست، بلکه یک نوع فداکاری است.جایی که انسان در سایه اوج لذت جنسی دیگران خود نیز به ارگاسم میرسد، به هیچ وجه خودخواهی تلقی نمیشود؛ بلکه تنها همانند مادری است که با اوج لذت فرزند خود، خود نیز به اوج لذت میرسد؛ بنابراین برای دور کردن از سرد مزاجی که میتواند آسیبهای فراوانی به زندگی وارد کند، مرد نهایت تلاش خود را باید به کار بندد. در بحث مقدمات آمیزش جنسی، به نکاتی در این رابطه اشاره گردید.ی) آمیزش در دوران قاعدگیعلاوه بر توصیههای اخلاقی و تبیین احکام شرعی در رسالههای مراجع تقلید که همبستری در دوران قاعدگی را منع کردهاند، از نظر روانی ـ جنسی نیز این امر خطرناک است. زن در این دوران ـ به ویژه در ابتدای آن ـ دچار تنش، تخریب رحم، خونریزی، ضعف و استعداد عصبانیت، خودکشی و انواع اختلالات روانی است. در این دوران، زن به مراقبت شدیدی نیاز دارد. چنانچه مردان به دلیل فشار غریزه جنسی، زنان خود را به برقراری رابطه جنسی وادارند ـ علاوه بر این که از نظر شرعی کار حرامی انجام دادهاند و باید کفاره بپردازند و زنان را در این حالت مسئولیتی نیست ـ زمینه را برای پرخاشگری و ناسازگاری زنان فراهم و زندگی را با آسیبهای جدی در جهت سازگاری نیز مواجه ساختهاند. پس مناسب است برای تقویت سازگاری از این آسیبها جلوگیری کنند. علاوه بر اینکه آمیزش در این دوره، باعث تنفر مرد از زن میگردد زیرا با شرایطی ناخوشایند مواجه شده و نسبت به زنان بیرغبت میشود.برای مطالعه بیشتر به کتاب های زیر مراجعه فرمایید:1- همسر گزینی چرا و چگونه،انتشارات موسسه امام،تلفن 025177423262-همسرداری،انتشارات معارف،تلفن 02517740004 .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.