تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
اولین مورد، عنایات خاص الهی نسبت به حضرت مسیح (ع) است که قرآن میفرماید خداوند [به او تعلیم کتاب و حکمت و دانش و تورات و انجیل داد] (وَیُعَلَّمُهُ الْکِتابَ وَالْحِکْمَهَ وَالتَّوراهَ وَالاِنْجیلَ)
[سپس (او را به عنوان رسولی به سوی بنیاسرائیل فرستاد)] (وَ رَسُولاً اِلی بَنی اِسْرائیل).
سپس سخنان حضرت مسیح (ع) را در اثبات حقانیت خود و بیان معجزاتش شرح میدهد که در پنج قسمت بیان شده است.
نخست میگوید [من نشانه و آیتی از سوی پروردگارتان برای شما آوردهام که از (گِل) چیزی شبیه پرنده میسازم ، سپس در آن میدمم و به فرمان خدا پرندهای میشود!]
(اَنّی قَدْ جِئْتُکُمْ بِآیَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ اَنّی اَخْلُقُ مِنَ الطّینِ کَهَیْئَهِ الطَّیْرِ فَاَنْفُخُ فیه فَیَکُونُ طَیْراً بِاِذْنِ اللهِ).
دوّم و سوّم اینکه [من کور مادر زاد و فرد مبتلای به بَرَص (پیسی که یکی از بیماریهای غیر قابل علاج بوده است) را شفا میدهم]
(وَاُبْرِءُ الاَکْمَهَ وَ الاَبَرَصَ)
چهارم اینکه [من مردگان را به فرمان خدا زنده میکنم!] (وَاُحْیِی الْمَوْتی بِاِذْنِ اللهِ).
پنجم [من شما را از آنچه میخورید و در خانههای خود ذخیره میکنید، با خبر میسازم (و آگاهی دارم) در اینها نشانهای است برای شما اگر اهل ایمان باشید]
(وَ اُنَبِئُکُمْ بِما تَاکُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُون فی بُیُکوتِکُمْ اِنَّ فی ذلِکَ لآیهً لَکُمْ اِنْ کُنْتُمْ مُؤمِنینَ)
دقت در محتوای این آیه و تفاوت تعبیرهایی که در آن به کار رفته ، این نکته را روشن میسازد که حضرت مسیح (ع) آفرینش پرنده را به خدا نسبت میدهد ، در حالی که در سه قسمت دیگر (شفا دادن کور مادر زاد و مبتلایان به برص، و احیای مردگان) را به خودش نسبت میدهد ، اما به اذن و فرمان خدا، و منظور از ولایت تکوینی همین است که گاه خداوند چنان قدرتی به انسان میدهد که بتواند به فرمان او در عالم آفرینش و طبیعت تأثیر بگذارد ، و اسباب عادی را بر هم زند ، مردهای را زنده کند و بیماران غیر قابل علاجی را بهبودی بخشد.
این یک نمونه از ولایت تکوینی است که خدا به بندهاش حضرت مسیح (ع) عطا فرمود، و دادن شبیه به آن به سایر انبیاء یا امامان معصوم (ع) هیچ مانع و رادعی ندارد.
دوّمین مورد، سخن از فرمانبرداری باد نسبت به حضرت سلیمان است ، که قرآن میفرماید [ما باد را مسخر او ساختیم تا مطابق فرمانش به نرمی حرکت کند و به هر جا میخواند برود] (فَسَخَّرْنا لَهُ الرّیحَ تَجْری بِاَمْرِه رُخاءً حَیثُ اَصابَ).
از این آیه و آیات بعد از آن به خوبی استفاده میشود همان گونه که شیاطین به فرمان سلیمان بودند و کارهای مهمی برای او در خشکی و دریا انجام میدادند، باد نیز سر بر فرمان او بود ، و به هر جا دستور میداد حرکت میکرد و این چیزی جز مصداق ولایت تکوینی در این بخش از موجودات نمیباشد .
سوّمین مورد، سخن از تصرف تکوینی کسی است که از نزدیکان و خاصان حضرت سلیمان بوده است ، ولی نامی از او در قرآن به میان نیامده جز با توصیف (اَلَّذی عِنْدَهُ عِلْمً مِنَ الْکِتابِ)
[کسی که دانشی از کتاب (آسمانی) نزد او بود هنگامی که سلیمان به اصحاب و خاصان خود خطاب کرد و گفت کدام یک از شما توانایی دارید تخت ملکة سبا را پیش از آنکه او و همراهانش نزد من آیند و تسلیم شوند برایم بیاورد]
(قالَ یا اَیُّهَا المَلاٌ اَیُّکُمْ یَاْتینی بِعَرْشِها قَبْلَ اَنْ یَاْتوُنی مُسْلمِینَ).
یکی از (گردنکشان جن) گفت [من توانایی دارم که پیش از آنکه از مجلس خود برخیزی ، تخت او را حاضر سازم!] (قالَ عِفْریتٌ مِنَ الجِّنِ اَنَا اَتیکَ بِه قَبْلَ اَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِک).
سپس میافزاید [کسی که علمی از کتاب نزد او بود، گفت من آن را نزد تو خواهم آورد ، پیش از آنکه چشم بر هم زنی] (وَ قالَ الَّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ اَنَا آتیکَ بِه قَبْلَ اَنْ یَرْتَدَّ اِلَیْکَ طَرْفُکَ).
البته این فقط یک ادعا نبود، بلکه او به گفته خود عمل کرد، زیرا در ادامة آیه میخوانیم (فَلَمّا رَآهُ مُسْتَقِرّاً عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبِی) [هنگامی که آن را نزد خود مستقر دید گفت این از فضل پروردگار من است] (که به بعضی از یارانم چنین توانایی داده است).
eporsesh.com .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.