تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
اراده تکوینی در مقابل اراده تشریعی است. اراده تشریعی خدا همان امر و نهی های شرعی خداست، مثلا خدا به اراده تشریعی اراده کرده است که انسان نماز بخواند و روزه بگیرد و غیبت نکند و دروغ نگوید و ... این اراده تخلف پذیر است یعنی ممکن است کسی از آن سرپیچی کند اما اراده تکوینی خدا، همان اراده فعل وعین تحقق فعل است فعل خدا همین عالم خلقت است با همه ویژگیهایش یعنی خدا اراده کرده است که عالم موجود شود و عالم موجود شده است. خدا به اراده تکوینی اراده کرده است که انسان خلق شود و انسان خلقت یافته است. بر این اساس هر موجودی متعلق اراده تکوینی خداست و هیچ چیز از اراده تکوینی او خارج نیست. مختار بودن انسان نیز متعلق اراده تکوینی خداست. خدا اراده کرده است که افعال ارادی انسان با اختیار خودش پدید آید و اراده خدا تخلف ناپذیر است لذا انسان به اراده خدا مختار ومی تواند در دو راهه های مختلف زندگی یکی را برگزیند ودیگری را وانهد و محال است کسی بتواند او را در امور ارادی مجبور به کاری کند. حتی اگر کسی با اسلحه انسان را تهدید کند و از او بخواهد که کاری را انجام دهد باز اختیار از او سلب نمی شود چون انسان می تواند آن کار را انجام ندهد حتی به قیمت مرگ خویش. البته باید توجه داشت که اخیتار انسان در حیطه افعال ارادی اوست نه در هر فعلی.بنابر این تعلق اراده الهی به فعل اختیاری انسان به این معناست که خدا اراده کرده است که انسان در این گونه افعال ذاتا قدرت انتخاب داشته باشد وهر کدام را که ارادهکرد به میل خویش انجامدهد . اما هر راهی را که برگزید قهرا نتبجه آن را هم دریافت خواهد کرد . .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.