قوم بنی‌اسرائیل در قران /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

سلامقرآن قوم بنى اسرائیل را چگونه معرفی میکنند؟عاقبت بنى اسرائیل چه شد؟آیا تبعید اسرائیلیان و نجاتشان توسط کوروش دروغ است؟چرا انقدر درباره کوروش غلو شده است


1-  قرآن می گوید:   قوم بنی اسرائیل در چنگال فرعون و فوعونیان گرفتار بودند. (قصص: 4) و فرعون فردی طغیان گر بود. (دخان: 31، طه: 24 و 43) که بنی اسرائیل را در نهایت شکنجه و عذاب قرار داده بود و خود را خدای برتر می نامید.(یونس : 83، نازعات :24)خداوند برای نجات قوم بنی اسرائیل حضرت موسی و هارون را  مبعوث کرد. (اعراف : 103)فرعون و یاران او ایمان نیاوردند و  مانع تراشی کردند (اعراف : 129 و 109)خداوند به یاری قوم بنی اسرائیل آمد و فرعونیان را در فشار قرار داد تا شاید ایمان بیاورند (اعراف : 130 و 135) اما عاقبت خداوند بنی اسرائیل را از چنگال فرعون و فرعونیان نجاب داد و فرعون و قومش را نابود کرد  (بقره : 49 و 50 ) حضرت موسی در طول رسالت خود  اعلام کرده بود که پیامبر خداست و خدایی جز الله  نیست (اعراف : 104 )با وجود این , بنی اسرائیل که این همه آیات و نشانه ها را دیده بودند پس از این که از دست قوم فرعون با شکافته شدن دریا نجات پیدا کردند به قومی رسیدند که بت پرست بودند و به حضرت موسی گفتند: ای موسی و این گونه که برای آنان خدایانی است . برای ما نیز خدایانی قرار بده (اعراف : 138) این سخنان نشان می داد که پس از تلاش فراوان حضرت موسی، هنوز رسوبات بت پرستی در ذهن این گروه نادان است و با عکس العمل حضرت موسی (سلام الله علیه) مواجه شد و فرمود: «به راستی شما گروهی نادان هستید ، در حقیقت آنچه ایشان (بت پرستان) در آنند (همت در پرستش بتان) نابود و زایل است و آنچه انجام می دادند باطل است آیا غیر از خدا معبودی برای شما بجویم، یا اینکه او شما را بر جهانیان بی ثمری داده است؟» و این در حالی بود که مدت کمی از رحمت الهی بر این قوم می گذشت که آنها را از شکنجه فرعونیان نجات داده بود  (اعراف : 141 . در چنین فضایی ، حضرت موسی به میقات الهی رفت، سفری که بنا بود 30 روز باشد اما برای تکمیل رحمت الهی بر حضرت موسی و بالا بردن مقام معنوی وی و همچنین امتحان بنی اسرائیل 10 روز بر آن اضافه شد و به چهل روز رسید  (اعراف : 142 _ طه : 85). قوم موسی  از نبود حضرت موسی سوء استفاده کردند و سامری که یکی از بنی اسرائیل بود این قوم نادان را فریب داد و گمراه کرد ، سامری زینت آلات قوم را برداشته و از آنها پیکر گوساله ای ساخت که صدایی از آن بیرون می آمده است و این مجسمه گوساله را که مجسمه و پیکری بی جان بود و هیچ ارزشی نداشت به عنوان خدای بنی اسرائیل و خدای موسی معرفی کرد. با این ظلم بزرگ سامری و قوم بنی اسرائیل عهد و پیمان خود را با حضرت موسی و بلکه خدای حضرت موسی فراموش کردند و از توحید ناب که حضرت موسی با تلاش فراوان به این قوم عرضه کرده بود ، به بت پرستی روی آوردند (اعراف : 148 _ طه 85 _ 88)  و این گناه  بزرگی بود که این گروه نادان انجام داده بودند. شرک بزرگترین گناهی است که انسان می تواند مرتکب شود و (لقمان : 13) اگر کسی با علم و عمد مشرک شود ؛ به عذابی دردناک گرفتار می شود، زیرا بر خلاف فطرت و هدف آفرینش خود گام برداشته است (نساء : 48 _ 116؛ مائده : 72)  بدتر از شرک , گناه ارتداد است (بقره : 108_ مائده : 5)  گناهی که قوم بنی اسرائیل دچار آن شدند و علیرغم نصایح حضرت هارون ، حاضر به بازگشت از این عمل ننگین نشدند  (اعراف : 150_ 151 و طه : 90 _ 94)مجازات این عمل ننگین و بی سابقه، سنگین و بی سابقه بود .حضرت موسی ، ابتدا سامری را مجازات فرمود و سپس در جلوی دیدگان این قوم، معبود و خدای دروغین آنها را سوزاند و خاکسترش را به دریا فرو پاشید و مجددا از توحید خدا سخن گفت که معبود شما تنها آن خدایی است که جز او معبودی نیست و دانش او همه چیز را در بر گرفته است (طه : 97 _ 98) آنگاه فرمان الهی درباره این گروه نادان و حق ناشناس بدبین گونه رسید. «آری کسانی که گوساله را به پرستش گرفتند به زودی خشمی از پروردگارشان و ذلتی در زندگی دنیا به ایشان خواهد رسید و ما این گونه دروغ پردازان را کیفر می دهیم. ولی کسانی که مرتکب گناه شدند، آنگاه توبه کردند و ایمان آوردند، قطعا پروردگارت پس از آن آمرزنده مهربان خواهد بود»(اعراف : 152 _ 153)  قوم بنی اسرائیل در اثر نافرمانی خدا عظمت و عزت خودرا از دست دادند در حالی پیش از ان عظمت داشتند . 2-  بنی اسرائیل در اثر گرفتاریهایی که پیش آمد دیگر به عنوان یک امت مستقل و صاحب نام نبودند بلکه در ملتهای دیگر هضم شدند . 3- بر اساس انچه در تاریخ آمده پادشاه ایران ( کورش ) یهودیان را از اسارت نجات داد و آنان را به بیت المقدس برگردانید .  یهودیان را بخت نصر اسیر کرده  و به بابل آورده بود .  4-  ما نمی دانیم منظور شما از غلو کردن در باره کورش چیست . ما فکر نمی کنیم کسی در باره کورش غلو کرده باشد و اگر کسی در باره او غلو کرده باشد خطا رفته است .  ممکن است کسی برای مبارزه با فرهنگ اسلامی در ایران از نام کورش استفاده نا بجا بکند ولی این کار نابخردانه است چون هیچ فرهنگی بهتر از فرهنگ اسلامی نیست و فرهنگ اسلامی مجموعه همه خوبیها است و هر انسان با انصافی می تواند این حقیقت را به دست آورد .    .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image