خلفت آسمان و زمین /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

منظور خداوند متعال از خلفت آسمان بعد از زمین در آیه 29 سوره بقره چیست؟


«هُوَ الَّذی خَلَقَ لَکمْ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً ثُمَّ اسْتَوی إِلَی السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِکلِّ شَی ءٍ عَلیم؛ او خدایی است که همه آنچه را (از نعمت ها) در زمین وجود دارد؛ برای شما آفرید. سپس به آسمان پرداخت و آن ها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چیز آگاه است.»(سوره بقره، 29) پاسخ این پرسش در ضمن چند نکته بیان می شود: 1. اکثر و بلکه هیچ یک از مترجمین قرآن، کلمه «استوی» را به معنای «خلق کرد» نگرفته اند، بلکه آنان این واژه را به معنای «پرداخت» و «توجه کرد» معنا کرده اند؛ زیرا در لغت کلمه استوی به معنای آفریدن نیست. واژۀ «استوی» از ماده «استواء» گرفته شده که در لغت به معنای تسلط و احاطه کامل و قدرت بر خلقت و تدبیر است.[1] بنابراین معنای «استوی» در عبارت «ثُمَّ اسْتَوی‏ عَلَی الْعَرْشِ یُدَبِّرُ الْأَمْرَ»(یونس، 3) و «الرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی»(طه، 5) کنایه از تدبیر و اداره امور عالم است؛ چنان که «یدَبِّرُ الْأَمْرَ» آن را توضیح می دهد، و زمانی که با «الی» متعدّی شود معنای توجه و قصد و رو کردن می دهد. همچنین کلمۀ «ثمّ» در جمله «ثُمَّ اسْتَوی إِلَی السَّماءِ» الزاماً به معنای تأخیر زمانی نیست، بلکه می تواند به معنای تأخیر در بیان و ذکر حقایقی پشت سر هم بوده باشد.[2] برخی نیز گفته اند: «ثمّ» در مورد آیه کریمه به معنای ترتیب و تأخیر بر حسب رتبه می باشد نه تأخیر زمانی. یعنی اگر چه آفرینش آسمان بر خلقت موجودات جهان طبعیت سبقت زمانی داشته، ولی بر حسب غرض و رتبه متأخّر از موجودات جهان طبعیت است؛ زیرا غرض از آفرینش کرات دیگر ،انتظام زمین و سیر و تکامل موجودات آن می باشد. 2. در قرآن کریم هر جا که صحبت از آفرینش آسمان و زمین است، اول خلقت آسمان و بعد خلقت زمین را ذکر کرده است. آیات زیادی به این موضوع اشاره دارد که در این جا به تعدادی از آن ها اشاره می شود: 1- «إِنَّ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیلِ وَ النَّهار»(بقره، 164) 2- «اللَّهُ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض»(ابراهیم، 32) 3- «أَمَّنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ»(نمل، 60) 4- «هُوَ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فی سِتَّةِ أَیامٍ ثُمَّ اسْتَوی عَلَی الْعَرْش»(حدید، 4) نتیجه این که آیات قرآن صراحت دارد بر این که اول آسمان و بعد از آن زمین آفریده شده است و کلمه استوی به معنای توجه و قصد است، و ترتّب نیز بر حسب غرض و رتبه بیان شده است نه بر حسب زمان.   .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image