تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

مضمون آيه حكمت ( آيه 269 سوره بقره ) چيست؟


در آيه 269 سوره بقره مي‏خوانيم «يُؤتِي الْحِكْمَهَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤتُ الْحِكْمَهَ فَقَدْ اوتِيَ خَيْراً كثيراً»[خداوند دانش را به هر كس بخواهد (و شايسته ببيند) مي‏دهد و هر كس كه دانشي به او داده شد، خير فراواني داده شده است].حاكم حسكاني در «شواهد التنزيل» از «ربيع بن خيثم» نقل مي‏كند كه نام علي(ع) را نزد او بردند، گفت «لَمْ اَرهُمْ يَجِدُونَ عَلَيْه في حُكْمِهِ وَ اللهُ تَعالي يَقُول وَ مَنْ يُؤتَ الْحِكْمَهَ فَقَدْ اوتِيَ خَيْراً كَثِيراً» (شواهد التنزيل 1/107) [نديدم كسي از مردم بتواند ايرادي بر حكم و داوري آن حضرت بگيرد، و خداوند متعال مي‏گويد كسي كه دانشي به او داده شده است خير فراواني به او داده شده است].(عبدالله بن عباس) نقل مي‏كند كه نزد رسول خدا(ص) بودم، درباره علي (ع) از او سؤال شد فرمود «قُسِمَّتِ الْحِكْمَه عَشَرَه اَجْزاءَ فَاُعْطِيَ عَلَي تِسْعَه اَجْزاءَ وَ اُعْطِيَ النّاسُ جُزْءّ و احِداً» (شواهد التنزيل 105/ ح 146)[دانش و حكمت به ده قسمت تقسيم شده ، نه قسمت آن به علي(ع) داده شده و يك قسمت آن به همه مردم].اين تعبيرات به خوبي نشان مي‏دهد كه در امت اسلامي بعد از پيامبر اكرم (ص) كسي در علم و دانش و حكمت به پاي علي(ع) نمي‎رسد و از آنجا كه مهمترين ركن امامت علم و حكمت است، لايقترين فرد براي امامت و خلافت بعد از پيامبر گرامي اسلام (ص) او بوده است .در صحيح «ترمذي» نيز آمده است كه پيامبر اكرم(ص) فرمود «اَنَا دارُ الْحِكْمَه وَ عَلِيٌ بابُها» (صحيح ترمذي 5/637)[من خانه دانشم و علي(ع) در آن خانه است].مسلّم است كه هر كسي بخواهد وارد خانه‏اي شود بايد از در وارد گردد، همان گونه كه قرآن مجيد نيز دستور داده است «وَاتُوا الْبُيُوتَ مِنْ اَبْوابِها» بقره/189 بنابراين هر كس مي‏خواهد به خزائن علم و دانش پيامبر اسلام (ص) راه يابد، بايد از علي (ع) آغاز كند، و كليد اين گنجينه را از او بطلبد.eporsesh.com .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image