تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
اهل سنت، الصلاة خیر من النوم ـ که از آن به تثویب تعبیر می شود ـ را جزو اذان صبح دانسته و قرائت آن را در اذان صبح مستحب می دانند، ولی شیعه امامیه، نه تنها آن را جزو اذان نمی داند، بلکه آن را یک بدعت می دانند.1 (شارع باید اصل و کیفیت عبادات را بیان کند و کسی مجاز نیست که از طرف خود احکام را کم یا زیاد نماید).2در حدیثی آمده است که الصلوة خیر من النوم، بدعت بنی امیه است و جزو اذان نبوده است.3 به احتمال قوی، تثویب را پس از پایان اذان، به منظور بیدارباش مردم می گفتند و جزو اذان نبوده، ولی بعدها وارد اذان شده است، چنان که ابوحنیفه نیز به آن اشاره می کند.4هر چند اهل سنت، تثویب را در اذان مستحب می دانند، برخی بزرگانِ آنها به بدعت بودن آن اعتراف کرده اند.5 اهل سنت برای اثبات ادعای خود روایاتی آورده اند،6 ولی این روایات، با یکدیگر متعارضند و نمی توان آنها را به معنای یکسانی ارجاع داد.7 پی نوشتها:1. مسائل الناصریات، صص 181 و 182؛ البیان، ص 141؛ قواعد الاحکام، ج 1، ص 266؛ تذکرة الفقها، ج 3، ص 47؛ مجمع الفائده و البرهان، ج 2، ص 177.2. برای مطالعه نظر علمای شیعه درباره تثویب نک: الحدائق الناظرة، ج 7، ص 420؛ المسالک، ج 1، ص 24.3. بحارالانوار، ج 18، ص 179.4. جامع المسند، ج 1، ص 296.5. نک: کنزالعمال، ج 8، ص 357؛ صنعانی، المصنف، ج 1، ص 475؛ نیل الاوطار، ج 2، ص 43.6. سنن ابن ماجه، ج 1، صص 232 و 233؛ تهذیب الاحکام، ج 16، ص 519؛ نیل الاوطار، ج 2، ص 42؛ سنن ترمذی، ج 1، ص 378؛ سنن ابن ماجه، ج 1، ص 237؛ سنن ابیداوود، ج 1، ص136، ح 500؛ تهذیب التهذیب، ج 9، ص 317.7. جهت مطالعه بیشتر و بررسی ادله طبقهبندی شده نک: جعفر سبحانی تبریزی، الاعتصام بالکتاب و السنة، صص 55 و 56.www.irc.ir .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.